Logo Motortrails.nl motorreizen

Centraal Azie Pamir Highway

Dag 1 - Amsterdam - Vertrek

Dag 2 - Aankomst - Osh
Je wordt opgehaald vanaf de luchthaven en naar het hotel gebracht. Osh is de tweede stad van het land. Hier spreken de mensen meer Oezbeeks van Kirgiz. Het is een door soviet opgezette stad met brede straten en pleinen, waar op een daarvan nog een Lenin standbeeld staat.

Dag 3 - Osh - Tashkent
Vroeg in de ochtend steken we de grens over naar Oezbekistan. We komen in de Fergana vallei. Dit is een vruchtbaar stuk laagland omringd door bergketens. De vallei is bij de opdeling van de landen bij Oezbekistan getrokken. Maar het is maar met een smal stukje land dat aan de rest van het land verbonden is, door maar één weg. Deze weg volgen wij en op het smalste punt gaan we een prachtge pas over. Na de afdaling komen we in de hoofdstad van het land, Tashkent.

Dag 4 - Tashkent - Samarkand, Dag 5 - Samarkand - Verblijf
We zitten nu op het laagste deel van het land. De Russen hebben dit gebied vol geplant met katoen plantages. Het irrigatie water hiervoor haalden ze uit het Baikal meer. Dat hierdoor tot nog geen derde van zijn oorspronkelijke formaat is geslonken. Het is een vlak landschap dus. De stad Samarkand is waar we overnachten. De stad is voornamelijk bekend om zijn grote zijderoute nederzetten. Dit is het Registan. We hebben hier een dag vrij om deze gebouwen te bezoeken.

Dag 6 - Samarkand - Seven Lakes
Het is maar een klein stukje van Samarkand naar de grens met Tadzjikistan. Dat is ook de landschapsgrens tussen het vlakke Oezbekistan en het bergachtige Tadzjikistan. Na de grens procedures rijden we door tot Penjikend voor onze lunch. Dan slaan we af naar het zuiden. Hier loopt een onverharde weg die langs een aantal meren loopt. De weg wordt bij elk meer slechter, wij rijden tot het zevende meer. Hier overnachten we in een homestay bij mensen thuis. Het is een verlaten maar prachtig mooi gebied.

Dag 7 - Zeven Meren - Dushanbe
We rijden eerst terug langs de meren naar de hoofdweg. Daar aangekomen rijden we verder in oostelijke richting door het berglandschap van West Tadjikistan langs bochtige wegen en diepe kloven. De weg is hier in goede staat maar de ravijnen ernaast zijn immens diep. Ongeveer 80 km voor Dushanbe moeten we door de beruchte en gevaarlijke Anzob-tunnel - "de poort naar de hel" -. Het wegdek in deze tunnel zit vol gaten en overal ligt het betonijzer los. De gaten en geulen zijn bijna onzichtbaar door het water dat vanaf het plafond beneden stroomt. De autos rijden kris kras door elkaar en er is geen verlichting, maar er staat wel af en toe een grote kapotte ventilator in de weg. Een enerverende rit, die je niet snel zult vergeten. Tegen het eind van de middag komen we aan in de hoofdstad van Tadjikistan, Dushanbe.

Dag 8 - Dushanbe - Verblijf
Deze stad is één van de mooiste steden van de ex-Sovjet-Unie en ligt op zo'n 160 kilometer van Afghanistan. We verblijven hier twee nachten in de Rudakistraat, op loopafstand van het Presidentieel Paleis, het museum, de liggende Boeddha en de lokale markt.

Dag 9 - Dushanbe - Kalaikum
Over de hoofdweg rijden we de stad uit en slaan na 20 km een smallere verharde weg in. Langs de waterkrachtcentrale en de grote dam rijden we naar Dangara waar we stoppen voor lunch. We rijden richting het zuiden en naderen de grens met Afghanistan. Op de hele rit heb je checkpoints en kunnen lokale politiemensen je tegenhouden. Je moet respect tonen voor hun werk en geduldig de controles van je paspoort ondergaan. Meestal zijn de agenten gewoon nieuwsgierig en willen ze op de foto met jou en je motor. Ook vandaag kan het alweer een bloedhete dag worden, slingerend door de bochten en langs het prachtige Blue Lake. We eindigen de dag rijdend door een oneindige vlakte met graanvelden.

De route van Kulyab is deels onverhard en het is een prachtig gebied, nog onder de boomgrens. Bijna de volledige dag rijden we langs de rivier Panj die Tadjikistan scheidt van Afghanistan, door het gebergte. We passeren enkele checkpoints en eindigen de dag in een eenvoudig guesthouse.

Dag 10 - Kalaikhum - Khorog
We vertrekken vroeg en volgen de hele dag de grens met Afghanistan en de rivier. Dit is een zeer dunbevolkt ruig gebied en de toppen om ons heen reiken tot boven de 5000 meter. Dit is de autonome regio van het Pamirvolk. Pamirs zijn rotsen die door gletsjers uitgesleten zijn. Na een bijzonder indrukwekkende route door de bergen komen we in Khorog. Overnachten doen we in een eenvoudig hotelletje. De omgeving van Khorog is erg mooi en ruig. De twee hoge bergpieken zijn van de Skalinsky van 5700 meter en de Shavash van 5300 meter.

Dag 11 - Khorog - Langar
We blijven de riviergrens met Afghanistan volgen in de provincie Badakshan. De toppen om ons heen reiken nu tot boven de 6000 meter. We bezoeken de warmwaterbronnen van Gharm Chasma. Deze bronnen liggen in kalksteenrotsen en vertonen een gelijkenis met de bronnen in Pamukkale in Turkije. Vervolgens rijden we langzaam over een slechte onverharde weg de Wakhan Corridor in, langs een meanderende rivierbedding met aan de ene kant de uitlopers van de Hindu Kush en aan de andere kant het Pamirgebergte. Ishkashim is een grensplaats met Afghanistan. Hier werd destijds de Great Game beëindigd en kwamen de Russen en Britten overeen om van de Wakhan Corridor een neutrale zone te maken.

We rijden verder de Corridor in en zien boeddhistische grotten in de rotswand en overblijfselen van wat een boeddhistische stupa kan zijn. Rondom ons heen verschijnen er besneeuwde bergtoppen en langs de rivier komen we uiteindelijk aan in Langar. Hier vloeit de Wakhirivier samen met de Panjrivier en wordt de Pamirrivier. Er wordt een brug gebouwd naar Afghanistan om de Pamir Highway te verbinden met de Karakorum Highway in Pakistan, Dit zal een heel nieuw tijdperk in deze geïsoleerde regio kan inluiden. We overnachten in Langar opnieuw bij mensen thuis in een eenvoudige homestay.

Dag 12 - Langar - Murghab
In Langar buigen we van de rivier af en beklimmen de Khargush pas van 4344 meter en verlaten hiermee de Afghaanse grens. Van hier is de Pamir Highway een onverharde weg door een verlaten woestenij langs verschillende bergmeren met zoutstrandjes. Een mooie dag die leidt tot aan het kleine dorpje Bulunkul. In dit afgelegen dorpje komen niet vaak buitenlanders, zeker niet op de motor. Na een paar uur rijden komen we aan in Murghab.

Dag 13 - Murgab - verblijf - tocht grens China
Murghab is de grootste nederzetting in de omgeving. We krijgen een eerste blik op de bergreus Muztagh Ata, gelegen aan de Chinese kant van de Pamir. De werkloosheid is hier bijna 100%, een gevolg van het uiteenvallen van de Sovjet-Unie waarop de Russen, die voor het werk zorgden, bijna allemaal zijn vertrokken. Heel bijzonder is een markt-wijkje dat is opgebouwd uit diverse containers.

Dag 14 - Murgab - Sary Tash
We rijden nu dicht langs de grens met China. Om deze reden is er na een klein uur rijden opnieuw een militaire controle post. Aan de andere kant van de grens ligt de Chinese provincie Xin Jiang met de hoofdstad Kashgar. In dit nog steeds ruige woeste gebied gaan we de Akbaytal pass over van 4655 meter. We komen dan aan bij het Karakul meer, een opaal blauw meer met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Hier stoppen we voor de lunch. Daarna klimmen we naar de grenspost toe. Deze ligt op een pas van 4300 meter. Na de formaliteiten is het niet zo ver meer naar Sary Tash. We overnachten niet in het dorp zelf maar in het Kamp Lenin iets er buiten. Dit kamp is genoemd naar de hoogste top van Kirgizie, op de grens met Tadzjikistan. Als je geluk hebt met het weer kun je de piek vanuit het kamp zien.

Dag 15 - Sary Tash - Osh
Na Sary Tash gaat het alleen nog maar bergafwaarts en laten we de Pamirs voorgoed achter ons. Eind van de middag komen we weer in Osh.  We leveren de motoren in en hebben nog een dagje vrij in dit kleine stadje om je laatste inkopen te doen en even bij te komen van deze indrukwekkende reis.

Dag 16 - Osh – Amsterdam

 

 

 

  • Reisdetails

    Reiscode:
    TAD
    Categorie:
    Avontuur
    Groepsgrootte:
    6 - 12
    Dagen:
    16
    Prijs:
    vanaf 4.295,-
  • Routekaart

  • Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner