Logo Motortrails.nl motorreizen

USA Roots of Music

Dag 1 - Amsterdam - New Orleans
Voordeel van naar Amerika vliegen is dat je laat in de middag diezelfde dag aankomt. Vanaf Amsterdam zijn er geen rechtstreekse vluchten naar New Orleans. Na een overstap in Houston of Washington komen we aan in de meest zuidelijke stad van Louisiana. We zijn misschien moe, maar pikken toch nog even wat muziek mee in Frenchmen Street waar we ook in de buurt slapen.

Dag 2 - New Orleans - Verblijf
Om bij te komen van de lange vlucht en te wennen aan het tijdsverschil verblijven we een dag in New Orleans. Hier is meer dan genoeg te doen op muziekgebied. Vandaag bezoeken we oa Congo Square. Dit plein was in de slaventijd de enige plek in Amerika waar zwarten hun muziek mochten maken en dansen. In een zijstraat bevindt zich Cosimo's Matassa's, het studiootje waar in 1949 de eerste Rock 'n' Roll plaat werd opgenomen; The fat man van Fats Domino. New Orleans was ooit een Franse nederzetting. Nog steeds zul je in de stad veel Franse invloeden herkennen. New Orleans is een ‘melting pot’ bij uitstek. Fransen, Spanjaarden, slaven, Engelsen, Indianen mengden zich als nergens anders. Zowel in de muziek als ook in het eten is de smeltkroes nog altijd tastbaar aanwezig. The Big Easy is bakermat van heel wat Amerikaanse muziek. Het muziekleven begint hier al in de middag en er zijn elke avond tientallen live optredens te bezoeken.

Dag 3 - New Orleans - Lafayette
In de ochtend pikken we de motoren op en rijden de bruggen over de Mississippi rivier de stad uit. We beginnen onze ruim 3000 km lange ronde door Het Diepe Zuiden en gaan met de klok mee. Al snel komen we in een moerasachtig gebied; de swamps en bayous, bezongen in honderden nummers. 'Nous allons a Lafayette' is een van de bekendste en dat is precies wat we doen. Het is het gebied waar Franse afstammelingen - Cajuns - zijn neergestreken nadat ze uit Canada waren verdreven door de Engelsen. Ze doen er veel aan hun oude cultuur van muziek, eten en manier van leven te behouden. Wij eten Cajun in een traditioneel restaurant.

Dag 4 - Lafayette - Natchez
In de buurt van Lafayette maken we 's ochtends een boottocht door de swamps. Onder begeleiding varen we over het schilderachtige Lake Martin en zien krokodillen en allerlei watervogels terwijl de lokale gids meer over het gebied en de geschiedenis vertelt. Dan rijden we een route dwars door de bayous en gaan de machtige bruggen over van de Mississippi. In Ferriday, in de buurt van Natchez, bezoeken we het huis waar Jerry Lee Lewis opgroeide. Zijn kleindochter woont hier nog steeds en de woning is omgetoverd in een krankzinnig museum. Natchez is een leuk klein stadje, doordeweeks uitgestorven maar in het weekend is er van een hoop live muziek te genieten. Hier was vroeger een van de grootste slavenmarkten van het land, we bezoeken de plek waar dit plaats vond.

Dag 5 - Natchez - Cleveland
Onderweg stoppen we in Indianola waar we het prestigieuze B.B. King bluesmuseum bezoeken. De legende ligt daar ook begraven. Het museum behandelt niet alleen B.B., het geeft ook een mooi beeld van de geschiedenis van de blues tegen de achtergrond van de tijd van racisme en discriminatie. Om middernacht zijn we op de crossroads waar Robert Johnson zijn ziel aan de duivel zou hebben verkocht en luisteren naar de meester die een inspiratie werd voor artiesten als Keith Richards en Eric Clapton.

Dag 6 - Cleveland - Greenwood
We bezoeken vandaag het graf van Robert Johnson om vervolgens bij WABG binnen te stappen, een uniek middengolf radiostation dat uitzendt onder het mottto Blues, News en Interviews. Dan naar Dockery Farms, de plantage waar Son House en Charlie Patton werkten en zij Robert Johnson gitaarles gaven. Het is de geboorteplaats van de blues. We overnachten midden in de katoenvelden in originele shacks.

Dag 7 - Greenwood - Clarksdale
Eerst een korte rit naar Parchman Farm, bijnaam voor de Mississippi State Penitentiary. In deze beruchte gevangenis nam folklorist Alan Lomax in de jaren '30 nummers op met onder andere Bukka White, Son House en Leadbelly. We proberen telkens weer om toestemming te krijgen om deze zwaarbewaakte gevangenis te bezoeken, maar hierover hebben we nooit zekerheid. In Parchman heeft overigens ook de vader van Elvis enige tijd als 'inmate' vastgezeten.
Clarksdale is het kloppend hart van de bluesmuziek. Elke avond is er in Reds authentieke blues te horen, Ground Zero is de grote bluesclub van filmster Morgan Freeman. Verder bezoeken we het Delta Bluesmuseum en mooie winkels als The Cathead vol boeken, dvd's, posters etc. Slapen doen we in The Riverside hotel, van oudsher een zwart muzikantenhotel gerund door de kleurrijke familie Ratliff.

Dag 8 en dag 9 - Clarksdale - Memphis, verblijf
Via Route 61, een fameuze bluesroute, gaan we noordwaarts. Deze twee dagen zijn gevuld met een bezoek aan het landhuis van Elvis Graceland, The Sun studio, het Rock and Soul museum, Stax met de zwarte muziek van Isaac Hayes, Otis Redding en The Staple Singers, het Lorraine hotel waar Martin Luther King is doodgeschoten en waar nu het Civil Rights museum zit. We ondergaan de live muziek van Beale Street en anders wel die van Wild Bill's Juke joint. Op zondagochtend is er een gospelservice.

Dag 10 - Memphis - Muscle Shoals
Halverwege deze etappe stoppen we in Tupelo om het geboortehuis van Elvis te zien. Dan door naar Muscle Shoals over de historische Natchez Trace Parkway, een oude Indianen trail. De volgende ochtend worden we rondgeleid in de Fame studio. Zwarte artiesten als Sam & Dave, Aretha Franklin en Otis Redding namen hier op, gevolgd door The Stones, Paul Simon, Rod Stewart en vele anderen. Ook the Southern rock van Lynyrd Skynyrd 'Muscle Shoals has got the Swampers/And they've been known to pick a song or two' en The Allman Brothers band hebben hier hun roots liggen. Het naburige Florence is de geboortegrond van 'Father of the blues' W.C.Handy.

Dag 11 en dag 12 - Muscle Shoals - Nashville,  verblijf
Deze countrystad heeft een heel andere ‘feel’ dan de zwarte steden die we eerder aandeden. Ook hier ademt alles muziek, maar dan blank. De dagen zijn gevuld met Country Music Hall of fame, Johnny Cash museum, studio B waar oa Elvis opnam en de honkytonks op Broadway en het prachtige Ryman auditorium. Iemand nog cowboyboots en een Stetson nodig?

Dag 13 - Nashville - Birmingham
Vandaag is het een echte rij dag. We maken even vaart over de snelweg en komen dan terecht op binnenwegen die prachtig en vrijwel verlaten zijn. Door een heuvelachtig bosgebied komen we tenslotte aan in industriestad Birmingham. Er zijn verschillende historische theaters met live muziek.

Dag 14 - Birmingham - Mobile
Weer zo’n fijne rijdag waar we wat meer kilometers maken en afwisselende wegen tegenkomen. Mobile heeft een Spaans verleden en dat is nog goed te zien in dit sfeervolle stadje. Ja, voor wie wil met live muziek.

Dag 15 - Biloxi- New Orleans
Een van de fraaiste routes van de hele tocht rijden we vandaag. Highway 90 west leidt ons op een fabuleuze manier terug naar New Orleans. We rijden lange tijd op een strandweg met aan de ene kant de zee en aan de andere kant statige huizen en mooie stadjes. Dan gaan we meer het binnenland in en krijgen een geweldig natuurgebied voorgeschoteld. We gaan meerdere indrukwekkende bruggen over en komen al die tijd nauwelijks ander verkeer tegen. De 90 brengt ons tot vrijwel aan de deur van het motorverhuurbedrijf. What a ride!
We leveren de motoren in en nemen nog een keer een diepe duik in het uitgaansleven van muziekstad nummer 1; New Orleans.

Dag 16 - New Orleans - vertrek

Dag 17 - Aankomst - Amsterdam

• Reisdetails

vanaf 5.295,-
  • Routekaart

• Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner