Dag 1 - Amsterdam/Brussel - Vertrek
Dag 2 - Aankomst in Bishkek
Na een nachtvlucht kom je vroeg in de ochtend aan in Bishkek, de hoofdstad van Kirgystan. We kunnen de klok hier vier uur verder draaien. Na enkele uurtjes geslapen te hebben in ons hotel, kunnen we de rest van de dag rustig gebruiken om de stad verkennen en de bazaar ontdekken.
Dag 3 - Bishkek - Toktogul
Bishkek ligt in een laagland, net achter het gebergte. Het eerste stuk van de route zal dan ook vlak zijn en druk bevolkt. Daarna klimmen we door een prachtige kloof langzaam naar boven. Eenmaal uit de kloof en op de hoogvlakte ontdek je een heel andere landschap. We rijden over de hoogvlakte met uitzichten op de groene bergwanden. Mannen te paard zie je hier regelmatig en langs de web kom je steeds meer yurts tegen. Het prachtige toktogul meer zie je al van ver liggen. Het water is azuurblauw. We slapen in het gelijknamige dorpje, gelegen in de buurt van het meer
Dag 4 - Toktogul - Osh
De kleur van de bergen verandert snel. Van groen naar lichtbruin naar okerrood. We passeren nog een helderblauw meer en komen dan in de Fergana vallei die grenst aan Oezbekistan. In Osh verblijven we in het centrum van de stad.
Dag 4 - Osh - Khojand
We beginnen met een rustig dagje. De gehele dag rijden we over een geasfalteerde weg langs de grens met Uzbekistan. Het is nog laagland gebied en het kan hier behoorlijk heet worden (meer dan 45 graden). We rijden langs twee Uzbeekse enclaves in Kirgizië. Sommige van deze Uzbeekse enclaves zijn afgesloten als er zich incidenten voordoen en om ze te omzeilen moeten we langs een hobbelige zandweg. De grenzen tussen de landen in Centraal Azie zijn op een heel strategische wijze door Stalin vastgelegd. Hij wilde zoveel mogelijk landen en grenzen tussen het Russische rijk en de Engelse invloed in India en Pakistan. Een uitloper van Tadjikistan loopt helemaal door tot in het laagland van Uzbekistan. In dit deel komen we Tadjkistan binnen. In de namiddag steken we de grens over met Tadzjikistan. De grensformaliteiten nemen een uurtje in beslag. Hierna is het nog een kleine 90 kilometer rijden naar het stadje Khojand.
Dag 4 - Khojand - Penjikent
In de ochtend rijden we nog een lang stuk door het laagland. Dan klimmen we langzaam de bergen in. We slaan af richting het westen en volgen voor het laatste deel de brede rivier. In Penjikent is een eenvoudig guesthouse waar we twee nachten zullen blijven.
Dag 5 – Penjikent – Dagtocht zeven meren
Dit is een prachtige route door de bergen bij de grens met Oezbekistan. De onverharde wegen zijn niet al te lastig om te rijden en de omgeving is schitterend. Het doel van de dagtocht is de regio van de zeven meren. Het azuurblauwe water steekt telkens weer prachtig af tegen de ruige bergen. Na een eenvoudige (picknick)lunch rijden we terug naar Penjikent.
Dag 6 en 7 – Penjikent - Dushanbe en Dushanbe - Verblijf
We slingeren door het berglandschap van West Tadjikistan langs bochtige wegen en diepe kloven. De weg is hier in goede staat maar de ravijnen ernaast zijn immens diep. Ongeveer 80 kilometer voor Dushanbe moeten we door een beruchte en gevaarlijke tunnel; 'de poort naar de hel'. Het wegdek in deze tunnel zit vol gaten en overal ligt het betonijzer los. De gaten en geulen zijn bijna onzichtbaar door het water dat vanaf het plafond beneden stroomt. De auto's rijden kriskras door elkaar en er is geen verlichting, maar er staat wel af en toe een grote kapotte ventilator in de weg. Een enerverende rit die je niet snel zult vergeten.
Tegen het eind van de middag komen we aan in de hoofdstad van Tadjikistan, Dushanbe. Deze stad is één van de mooiste steden van de ex-Sovjet-Unie en ligt op zo'n 160 kilometer van Afghanistan. We verblijven hier twee nachten in de Rudakistraat, op loopafstand van het Presidentieel Paleis, het museum, de liggende Boeddha en de lokale markt.
Dag 8 - Dushanbe - Kalaikum
Over de hoofdweg rijden we de stad uit en slaan na 20 kilometer een smallere verharde weg in. Langs de waterkrachtcentrale en de grote dam rijden we naar Dangara waar we stoppen voor een lunch. We rijden in richting van het zuiden en naderen de grens met Afghanistan. Op de hele rit heb je checkpoints en kunnen lokale politiemensen je tegenhouden. Je moet respect tonen voor hun werk en geduldig de controles van je paspoort ondergaan. Meestal zijn de agenten gewoon nieuwsgierig en willen ze op de foto met jou en je auto. Ook vandaag kan het alweer een bloedhete dag worden, slingerend door de bochten en langs het prachtige Blue Lake.
We eindigen de dag rijdend door een oneindige vlakte met graanvelden. De route van Kulyab is deels onverhard en het is een prachtig gebied, nog onder de boomgrens. Bijna de volledige dag rijden we langs de rivier Panj die Tadjikistan scheidt van Afghanistan, door het gebergte. We passeren enkele checkpoints en eindigen de dag in een eenvoudige Guesthouse.
Dag 9 - Kalaikhum – Khorog
We vertrekken vroeg en volgen de hele dag de grens met Afghanistan en de rivier. Dit is een zeer dunbevolkt, ruig gebied en de toppen om ons heen reiken tot boven de 5000 meter hoogte. Dit is de autonome regio van het Pamir volk. Pamirs zijn rotsen die door gletsjers uitgesleten zijn. Na een bijzonder indrukwekkende route door de bergen komen we in Khorog. Overnachten doen we in een eenvoudig hotelletje.
Dag 10 – Khorog – Dagtocht
De omgeving van Khorog is erg mooi. Daarom hebben we hier een mooie dagtocht uitgezet langs twee hoge pieken, de Skalinsky van 5700 meter en de Shavash van 5300 meter. Het is een ruig gebied en bijna de gehele route van deze dagtocht is onverhard.
Dag 11 - Khorog - Langar
We blijven de riviergrens met Afghanistan volgen in de provincie Badakshan. De toppen om ons heen reiken nu tot boven de 6000 meter. We bezoeken de warmwaterbronnen van Gharm Chasma. Deze bronnen liggen in kalksteenrotsen en vertonen een gelijkenis met de bronnen in Pamukkale in Turkije. Vervolgens rijden we langzaam over een slechte onverharde weg de Wakhan Corridor in, langs een meanderende rivierbedding met aan de ene kant de uitlopers van de Hindu Kush en aan de andere kant het Pamirgebergte. We passeren kleine dorpjes en veel kinderen met kudden schapen en geiten. Ishkashim is wederom een grensplaats met Afghanistan. Hier moeten we ons registreren en genieten we van een eerste blik op het Hindu Kush gebergte. Hier in Ishkashim werd destijds de Great Game beëindigd en kwamen de Russen en Britten overeen om van de Wakhan Corridor een neutrale zone te maken.
We rijden verder de Corridor in en zien boeddhistische grotten in de rotswand en overblijfselen van wat een boeddhistische stupa kan zijn. Rondom ons heen verschijnen er besneeuwde bergtoppen en langs de rivier komen we uiteindelijk aan in Langar. Hier vloeit de Wakhirivier samen met de Panjrivier en wordt de Pamirrivier. Er wordt een brug gebouwd naar Afghanistan om de Pamir Highway te verbinden met de Karakorum Highway in Pakistan, Dit zal een heel nieuw tijdperk in deze geïsoleerde regio inluiden. We overnachten in Langar opnieuw bij mensen thuis in een eenvoudige Homestay.
Dag 12 - Langar - Murghab
In Langar buigen we van de rivier af en beklimmen de Khargush pas van 4344 meter en verlaten hiermee de Afghaanse grens, en rijden we door een verlaten maar zeer indrukwekkende woestenij langs verschillende bergmeren met zoutstrandjes en een aantal zeer geïsoleerde dorpjes. Aan het eind van de dag krijgen we een eerste blik op de bergreus Muztagh Ata, gelegen aan de Chinese kant van de Pamir en komen we tenslotte aan in het plaatsje Murghab, de grootste nederzetting in de omgeving. De werkloosheid is hier bijna 100%, een gevolg van het uiteenvallen van de Sovjet-Unie waarop de Russen, die voor het werk zorgden, bijna allemaal zijn vertrokken. Heel bijzonder is een markt-wijkje dat is opgebouwd uit diverse containers. We blijven hier twee nachten.
Dag 13 - Murgab - dagtocht naar de Chinese grens
Vandaag zullen we door het hooggebergte de grens met China proberen te bereiken. De grens is sinds enkele jaren geopend voor uitsluitend Tadjieken en Chinezen en is een van de meest verlaten en afgelegen grenzen van China. De weg ernaartoe is niet zo spectaculair, maar de pistes ernaast zijn een plezierig offroad-alternatief.
Dag 15 - Murgab – Sary Tash (Camp Lenin)
We rijden nu dicht langs de grens met China. Om deze reden is er na een klein uur rijden opnieuw een militaire controlepost. Aan de andere kant van de grens ligt de Chinese provincie Xin Jiang met de hoofdstad Kashgar. In dit nog steeds ruige en woeste gebied gaan we de Akbaytal pass over van 4655 meter. We komen dan aan bij het Karakul meer, een opaalblauw meer met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Hier stoppen we voor de lunch. Daarna klimmen we naar de grenspost toe. Deze ligt op een pas van 4300 meter. Na de formaliteiten is het niet zo ver meer naar Sary Tash, dat ligt aan de noordkant van het Pamir gebergte.
We overnachten niet in het dorp zelf maar in het Kamp Lenin ongeveer een uur rijden van Sari Tash. Dit kamp ligt aan de noordelijke uitlopers van het Pamir gebergte. Aan deze kant valt veel meer regen, en het landschap is dan ook beduidend groener, dan waar we de afgelopen dagen doorheen hebben gereden. Camp Lenin ligt zelfs in een intens groen weide landschap met vele bergmeertjes. Als je gelukt hebt met het weer kun je de piek van Mount Lenin vanuit het kamp zien.
Dag 16 en 17 – Sary Tash - Osh
Na Sary Tash gaat het alleen nog maar bergafwaarts en laten we de Pamirs voorgoed achter ons. In de middag komen we weer aan in Osh. We leveren de auto's in en hebben nog even tijd om dit stadje, dat weinig is veranderd sinds de Sowjet tijd, te verkennen. Een reuzachtig beeld van Lenin staat nog fier op het centrale plein.
Dag 18 - Osh - Bishkek- Amsterdam/Brussel
Afhankelijk van je vlucht vertrek je (vroeg)in de ochtend via Bishkek terug naar Amsterdam of Brussel
-
Reisdetails
Reiscode:STACategorie:Auto avontuurGroepsgrootte:1 - 12Dagen:-Prijs:n.n.b.
-
Routekaart
-
Film