Logo Motortrails.nl motorreizen

Noord-India Himalaya

Dag 1 - Amsterdam - Delhi
Vertrek vanaf Schiphol voor de vlucht naar Delhi.
Je wordt daar opgewacht door je Nederlandse Motor Trails reisbegeleider die je naar het hotel zal brengen.

Dag 2 - Delhi - Amritsar
De volgende ochtend kun je Delhi verkennen. In de loop van de middag ga je naar het treinstation voor de sneltrein naar Amritsar.

Dag 3 - Amritsar - verblijf
Je maakt voor het eerst kennis met de motor. Om aan de Enfield en aan het Indiase verkeer te wennen maken we een stadstocht. Amritsar is de hoofdstad van de Sikhs, herkenbaar aan hun typische hoofddoeken. De Gouden Tempel is het centrum van het sikhisme. Het is zeer de moeite waard om deze tempel te bezoeken. In de middag rijden we naar de grens met Pakistan om het neerhalen van de vlag te zien. Aan beide kanten van de grens staan tribunes waar zowel het Pakistaanse als Indiase publiek tegen elkaar op nationale liederen zingt en de overkant uitdaagt. Dit vreemde, bijna lachwekkende schouwspel speelt zich dagelijks af.

Dag 4 - Amritsar - McLeodganj
 Als we de stad uit rijden, zal het verkeer nog druk zijn. Even buiten Amritsar verlaten we hoofdweg en rijden we over een rustige binnenweg in oostelijke richting door een vlak landschap tussen de rijstvelden en langs vele kleine dorpjes. In de middag rijden we al slingerend in noordelijke richting de bergen in. Wij zijn bijna 1800m gestegen als we aan het eind van de middag aankomen in McLeodganj. Dit stadje ligt vlak bij Dharamshala, de woonplaats van de gevluchte spiritueel leider van Tibet, de Dalai Lama en wordt daarom ook wel Klein Lhasa genoemd. Het dorp is echt een Tibetaanse nederzetting in India geworden.

Dag 5 - Mcleodganj - Patnitop
Onderweg naar Patnitop gaan we echt de Himalaya in. We dalen eerst ruim 1000m af en rijden over een wat drukkere weg in oostelijke richting. Ook vandaag vermijden we grotendeels de hoofdweg en pakken een binnenweg richting Patnitop.. Op deze weg krijg je voor het eerst het gevoel een verlaten, ruig gebied binnen te rijden. Het laatste deel gaat wel over de hoofdweg.

Dag 6 - Patnitop - Srinagar
Als we bij de Jawahar Lal tunnel aankomen, zullen we deze als groep inrijden. Deze tunnel is 2,64 km lang, dwars door een berg heen. Aan de andere kant komen we vrijwle meteen in de vallei van Srinagar. Een prachtige rit, waarmee we in het hart van Kashmir komen. Hier wonen de Kashmiri’s met hun eigen taal en traditie. Zij hebben altijd een onafhankelijk Kashmir gewild, maar werden slachtoffer in de strijd om het gebied tussen Pakistan en India. De motoren zetten we in de stad op een parkeerplaats en we varen met kleine bootjes over het meer naar een luxe houseboat, waar we de komende twee nachten blijven slapen.

Dag 7 - Srinagar - verblijf
Dat Srinagar eigenlijk een rustige plaats is, zul je vandaag merken. We kunnen een boottocht maken door de smalle kanalen van de het deel van deze stad dat aan en deels op het meer is gebouwd, of ‘s morgens vroeg per boot een bezoek brengen aan de drijvende markt. Ook kan je een bezoekje brengen aan de oude binnenstad met haar bijzondere huizenbouw en eeuwenoude moskees. Je kunt natuurlijk ook heerlijk ontspannen op de houseboat.

Dag 8 - Srinagar - Kargil
We rijden nu langzaam de hogere delen van de Himalaya in. Maar voordat we de Zoji La Pas van 3.529 m beklimmen, rijden we eerst nog door het Zwitserland van India, een groene, heuvelachtige vallei, waar vooral veel Indische touristen komen. Vervolgens komen we door de koudste plaats van India, Drass. De weg tussen Srinagar en Kargil is redelijk druk met vrachtwagens en legerkonvooien. In Kargil slapen we in een eenvoudig hotel.

Dag 9 - Kargil - Lamayuru
Vlak na Kargil klimmen we het echte Himalaya-hooggebergte in. We komen al snel boven de boomgrens en het landschap wordt ruig, kaal en zeer indrukwekkend. Je voelt je steeds nietiger worden tussen de gigantische bergen. De route is deels onverhard, en er zitten zeker uitdagende stukken in. Volgens een aantal deelnemers is dit een van de mooiste ritten van de reis. Na twee indrukwekkende passen van 3760 en 4147 m komen we bij het belangrijkste klooster van Ladakh, het 1000 jaar oude Lamayuru klooster. Dit geeft ook de overgang aan van het islamitische deel van Ladakh naar het boeddhistische en hindoeïstische deel. We komen vroeg in de middag aan waardoor je genoeg tijd hebt om dit bijzondere klooster te bezoeken.

Dag 10- Lamayuru - Leh
Direct na vertrek komen we in een surrealistisch ‘maanlandschap’ terecht. Ruige passen worden afgewisseld met diepe valleien. Onderweg bezoeken we een van de oudste kloosters in het dorpje Alchi. Aan het eind van de dag komen we aan in het leuke Leh. We verblijven in een hotel in het centrum van de stad op loopafstand van leuke restaurantjes en dakterrassen.

Dag 11 en 12 - Leh - verblijf
We blijven totaal drie nachten in Leh. Je overnacht nu voor het eerst op 3500 m. Het is daarom aan te raden je de eerste dag niet teveel in te spannen. Je kunt deze dag gebruiken om in de hoteltuin uit te rusten of door het stadje te wandelen. Optioneel kunnen we een korte ochtendtocht naar het Tikse klooster organiseren. De tweede dag gebruiken we voor de dagtocht naar de Kardung La. Dit is de hoogste berijdbare weg ter wereld op 5602 m. We hebben voor deze weg een speciale vergunning nodig die we direct na aankomst in Leh zullen aanvragen.

Dag 13 - Leh - Tso Kar
Een pittige en lange dag maar wel één door een grote verscheidenheid aan zeer bijzondere landschappen. In de ochtend volgen we de weg langs de Indus met prachtige uitzichten. Bij het plaatsje Upshi verlaten we de Indus vallei en rijden we al slingerend naar de Taglang La, met 5330m de één na hoogste pas van India. We dalen af naar de Rupshu hoogvlakte. Deze vlakte ligt op een hoogte van ruim 4500m en wordt ook wel klein Tibet genoemd. In deze zeer bijzondere omgeving slapen we bij het zoutmeer Tso Kar. Dit is met 4500 m de hoogste overnachtingsplaats van de reis. We overnachten hier in een tentenkamp.

Dag 14 - Tso Kar - Keylong
Ook vandaag wer een bijzonder mooie dag met sterk veranderende landschappen. Vrij snel na vertrek rijden we over een pas van ruim 5000m. Vlak voor Sarchu komen we langs een fantastisch uitzicht over een droge rivierbedding met aan beide kanten zandkasteelachtige vormen. De weg klimt nu door een rotsachtig gebied naar de hoogvlakte van Sarchu. De tweede pas vandaag vandaag is op 4880 m. Na deze pas wordt de omgeving langzaam groener en dalen we gestaag af. Hier valt meer regen en dat zie je ook aan de wegen. Vaker dan eerder tijdens deze reis zul je overstroomde wegdelen tegenkomen. Maar het uitzicht op de groene rotsachtige valleien blijft indrukwekkend. Keylong is een klein dorpje tussen de groene weilanden en boomgaarden, met een centrum bestaande uit één straat. Het is weer een echt Indiase plaats.

Dag 15 - Keylong - Manali
Ondanks dat het niet de hoogste pas van de reis is, blijft de Rotang pas altijd een grote uitdaging. De pas ligt precies op de scheidingslijn tussen het regenseizoen in het zuidelijke laagland en het droge hooggebergte. In de periode dat deze reis mogelijk is, regent het hier dus bijna altijd. De pas bestaat uit tientallen haarspeldbochten en hoe hoger we klimmen, hoe groter de kans op regen. Maar ook hoe hoger we komen, hoe slechter het wegdek. Voordat je op de top bent, rijd je hoogstwaarschijnlijk al in dichte mist. Op de top van de pas lopen Tibetanen in dikke yakhuiden jassen en kun je een ritje op een yak maken.

De zuidkant van de pas is wellicht nog uitdagender: de weg verandert hier door regen en mist vaak in een grote blubberpoel. En de ene overstroming na de andere dient zich aan. Maar als je eindelijk onder de mist vandaan komt, verschijnt er ineens een fantastisch groen landschap. Het laatste deel van de afdaling kun je dan nog genieten van dit uitzicht en het steeds warmere klimaat. Het laatste deel rijden we zelfs door dichte bossen. Vanaf de voet van deze pas tot aan Manali is de weg prima. Manali is een levendig plaatsje met veel faciliteiten voor reizigers: leuke restaurantjes en internetcafe’s.

Dag 16 - Manali - verblijf
Om uit te rusten van de inspannende laatste rijdagen blijven we een dagje in Manali.

Dag 17 - Manali - Shimla
We dalen steeds verder af en de omgeving wordt steeds groener, het wordt warmer en de geluiden van krekels zijn alweer heel gewoon. De kale bergwanden zijn vervangen door rijstterrassen. Je merkt nu duidelijk dat hoe lager we komen, hoe dichter bevolkt het wordt. We kiezen deels een binnendoor route langs talloze kleine dorpjes. In deloop van de middag rijden we weer omhoog naar Shimla, een van de grootste plaatsen op de route. Shimla is een oud Hill station waar de hoge regeringsambtenaren uit de Engelse tijd naar toe trokken om aan de drukkende hitte van Delhi te ontsnappen. Oude koloniale gebouwen sieren nog steeds het straatbeeld van dit aan een bergwand geplakte dorp.

Dag 18 - Shimla - Chandigarth 
In de ochtend heb je de tijd om het koloniale gedeelte van Shimla te bezoeken. Het bijzondere is, dat dit deel van de stad autovrij is en je daarom in alle rust en vooral in alle stilte kan rondlopen. Na de lunch stappen we weer op de motor. We dalen snel af en laten de bergen achter ons. Na een korte rit komen we in Chandigarth, waar we zullen overnachten.

Dag 19 - Chandigarth - Delhi
Een lange route vandaag. Het is een rit van ruim 270 km. We vertrekken vroeg, om zodoende vóór de spits in Delhi aan te komen. Deze dag rijden voornamelijk over een vierbaansweg. Je zult zien dat hoe dichter we bij de hoofdstad komen, hoe drukker het verkeer zal worden. Omdat je de motor nu zeer goed kent, zul je makkelijker aan het verkeer wennen. Vanaf het moment dat we dicht bij de stad komen, is het noodzakelijk om in groepsformatie te rijden. In de middag zullen we bij het hotel aankomen en afscheid nemen van onze motoren.

Dag 20 - Dehli - verblijf
Optioneel kun je deelnemen aan een dagtocht naar de Taj Mahal. Je kunt er ook voor kiezen om je laatste inkopen in Delhi te doen of rond te neuzen in de vele Royal Enfield motorwinkeltjes.

Dag 21 - Delhi - vertrek - Aankomst Amsterdam
Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij vertrekken we in de ochtend of later naar de luchthaven om terug te vliegen naar Amsterdam.

  • Reisdetails

    Reiscode:
    IND
    Categorie:
    Avontuur
    Groepsgrootte:
    8 - 12
    Dagen:
    16
    Prijs:
    vanaf 0,-
  • Routekaart

  • Film

  • Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner