Dag 1 - Amsterdam - Vertrek
Vertrek vanaf Schiphol, de vlucht komt de volgende dag vroeg aan.
Dag 2 - Aankomst Dehli - Chandigarth
Na aankomst in Delhi stap je op de sneltrein naar Chandigarh. Chandigarh is een grote overzichtelijke stad aan de voet van de Himalaya. Hier staan de motoren op jullie te wachten. Chandigarh ligt zo’n 250 km ten noorden van Delhi tegen de uitlopers van de Himalaya en het is gebouwd naar Frans voorbeeld. Er staat ook een kleinere versie van de Eiffeltoren.
Dag 3 - Chandigarth - Shimla
De eerste motorrit brengt ons direct de Himalaya in. Het lage gedeelte natuurlijk. We vertrekken op tijd. Het is een korte rit en we nemen ruim de tijd om aan de motor en vooral het verkeer en het linksrijden te wennen. Vanmiddag hebben we tijd om Shimla te verkennen. Shimla is een bergdorpje dat tijdens de koloniale periode een toevluchtsoord was voor de Engelse die in Delhi werkten. Shimla ligt op 2.200 meter en je acclimatiseert hier dus al op een rustige manier, zodat je beter voorbereid het hooggebergte inrijdt. Langs The Mall en The Ridge vind je karakteristieke koloniale huizen uit de tijd van de Britse kolonisatie. Het meest imposante gebouw uit de koloniale tijd is de Viceroy Lodge, de residentie van de gouverneurs. In het centrum van Shimla rijden geen auto’s en het is hier dan ook rustig heerlijk rondwandelen. Het stadje ligt steil tegen de berg aan en de straten worden met elkaar verbonden door trappetjes.
Dag 4 - Shimla - Sarahan
Vandaag begint de meest indrukwekkende tocht door de Himalaya uit ons programma. We reizen door een landschap dat bijna iedere kilometer adembenemender wordt en die ons steeds verder de hoogte in voert. Onderweg naar Sarahan bezoeken we eerst Rampur (1005 meter) waar we het imponerende Padam paleis kunnen bekijken. Vervolgens rijden we de Spiti vallei binnen. Het zuidelijke deel van de Spiti loop is al verhard. De afslag naar Sarahan vandaag is het eerste onverharde deel van de reis. Sarahan ligt op 1920 meter, iets lager dus dan Shimla en daarom perfect als acclimatisatie. Vanuit het dorp heb je al prachtige uitzichten over de Himalaya toppen. In Saharan bevindt zich de Bhimakali tempel. Deze grotendeels houten tempel is prachtig gelegen tegen een achtergrond van wit besneeuwde bergtoppen. Bijzonder aan de tempel is vooral de opvallende mix tussen hindoeïstische en boeddhistische invloeden en lokale goden. Dit is kenmerkend voor deze regio, waar deze twee religies elkaar treffen en gemakkelijk in elkaar opgaan.
Dag 5 - Sarahan - Sangla
We volgen de Sutlej rivier verder het gebied Kinnaur in. Het is circa 4 uur rijden naar het plaatsje Sangla op 2680 meter. Na een lunch in het dorpje rijden we verder de vallei in totdat we bij het dorpje Chitkul komen. Dit is nog een behoorlijke klim want Chitkul ligt bijna een kilometer hoger dan Sangla. Het is prachtig gelegen omringd door besneeuwde bergtoppen. De overnachting in Sangla is in een zeer eenvoudig guesthouse.
Dag 6 - Sangla - Nako Lake
Dit is een van de meest indrukwekkende delen van Kinaur met prachtige uitzichten over toppen van boven de 6000 meter. De route volgt de grens met Tibet en midden op de grens vind je de Leo Pagral piek van 6727 meter. Een pas van 4550 meter vormt hier een kleine lokale grensovergang. De Sutlej rivier die we al enkele dagen volgen steekt hier de grens met Tibet over terwijl wij verder de Spiti rivier volgen. Nako is een van de mooist gelegen dorpjes van deze reis. De inwoners zijn Tibetaans en de bouwstijlen in het dorp zijn dan ook authentiek Tibetaans. Natuurlijk is er daarom ook een klooster in het dorp en ligt de omgeving bezaaid met Stupa’s en gebedsvlaggen. Vanaf hier wordt de weg ook slechter en het gebied nog ruiger.
Dag 7 - Nako Lake - Kaza
Vanaf vandaag rijden we door de Spiti vallei. De naam Spiti betekent Huis van Mani, naar de boeddhistische mantra Om Mani Padme Hum. Erosie heeft het landschap een maanachtige uiterlijk gegeven. We rijden ver boven de boomgrens en het is waarschijnlijk een van de ruigste gebieden op aarde. Door zijn eeuwenlange, geïsoleerde ligging, is de bevolking van Spiti erg op zich zelf aangewezen. Dit heeft tot gevolg gehad dat een groot aantal kloosters nog veel authentieker zijn dan in hun land van herkomst, Tibet. Twee van deze kloosters liggen op de route van vandaag en we zullen er zeker een daarvan bezoeken. We stoppen in Tabo voor lunch en komen aan het eind van de dag na een zeer indrukwekkende rit aan in het kleine plaatsje Kaza.
Dag 8 - Kaza - verblijf
Een verblijfdag in het kleine stadje. We kunnen vandaag het nog hoger geleden dorpje Kibber gezoeken, dit is unoffcieel het hoogste dorp ter wereld.
Dag 9 - Kaza - Chatru
Dit is de laatste dag in de Spiti vallei voordat we weer een beetje in de begroeide bergen van de Lahul vallei komen. Het is wederom een avontuurlijke onverharde rit door het hooggebergte. We rijden over de Kunzum pas van 4551 meter hoogte. De top hiervan ligt natuurlijk bezaaid met gebedsvlaggen. De Kunzum pas is alleen in de zomermaanden geopend. Aan de andere kant van deze pas volgen we de Chandra rivier. Overnachten doen we in een tentenkamp bij het plaatsje Chhatru.
Dag 10 - Chatru - Manali
Een uitdagende maar prachtige route vandaag, de weg is smal, onverhard en we stijgen en dalen verschillende keren op en neer. Gaande weg wordt de weg beter en komen we bij de nieuwe Rotang Tunnel, die natuurlijk geasfalteerd is. Na de tunnen is het nog een kort stukje naar het gezellige plaatsje Manali.
Dag 11 - Manali - verblijf
Een welverdiende rustdag in een levendig plaatsje. Je kunt hier uren rond wandelen, thee drinken, of souveniers scoren. Je kunt ook relaxen in de tuin vna het hotel.
Dag 12 - Manali - Keylong
We rijden we terug waar we vandaan kwamen, door de tunnel naar het noorden. Maar we slaan nu linksaf richting Keylong. Dit zijn nog de groene delen van de himlaya voordat we morgen weer het hooggebergte in klimmen.Het is hier groener dan in de Spiti vallei: Het is lager en er valt hier duidelijk meer regen. Je zult hier veel vaker overstroomde weg delen tegenkomen. De bewoners zijn etnisch niet meer Tibetaans. Maar voordat we naar Keylong rijden maken we nog een uitstapje naar het kleine plaatsje Udaipur. hier staat een mooi klooster en het is een prachtige route op en neer. Keylong is een rustig Indiaas dorpje.
Dag 13 - Keylong - Tsokar
Het eerste deel van de route rijden we nog over de relatieve laagvlakte. Dan stijgen we langzaam maar zeker opnieuw naar grote hoogte. De hoogste pas die we vandaag tegenkomen is 4880 meter en het uitzicht op de rotsachtige formaties is zeer indrukwekkend. Omdat deze route maar drie maanden per jaar geopend is zal niemand investeren in een hotel in dit gebied. Voor de zomer worden daarom op meerdere plaatsen tentenkampen opgebouwd die aan het einde van de zomer weer worden afgebroken. Wij over-nachten in een van deze kampen. Dit is met 4200 mtr de hoogste overnachtingsplaats van de reis. Alle tenten zijn voorzien van eigen wc en wastafel.
Dag 14 - Tsokar - Leh
Vlak na Sarchu komen we langs een fantastisch uitzichtpunt over een droge rivierbedding met aan beide kanten zandkasteelachtige vormen. Het is een pittige lange dag maar wel een door zeer bijzondere landschappen. Dit gebied wordt ook wel Klein Tibet genoemd. We rijden boven de 4000 meter op een hoogvlakte, de wegen zijn nu ineens recht en vlak. Er wordt hier erg veel aan de weg gewerkt, omdat er elke winter weer delen kapot gaan. Aan het eind van de dag komen we aan in het leuke Leh. We blijven in het hotel in het centrum van de stad op loopafstand van leuke restaurantjes en dakterrassen.
Dag 15 en 16 - Leh - Lamayuru - Leh
We volgen de Indus naar het westen voor de rit naar Lamayuru. Het landschap bestaat uit onmetelijke grijze berghellingen die door de rivier zijn uitgeslepen. Het is een bergwoestijn met af en toe een langs de rivier gelegen groene oase. Aan het eind van de Ladakh vallei rijden we over talloze loops een steil rotsmassief op. Het is een ronduit spectaculaire route met dito uitzichten over meer dan duizend meter diepe kloven, fel gekleurde rots massieven en wonderlijk geërodeerd goudkleurig zandsteen. In dit sprookjesachtige landschap ligt Lamayuru met de prachtig gelegen gompa, de oudste van de regio, op een steile klif die hoog boven het dorpje uitsteekt. Nadat we het klooster hebben bekeken rijden we naar ons hotel. De volgende dag rijden we over een andere, niet minder spectaculaire route, terug naar Leh.
Dag 17 - Leh - dagtocht Kardung La
Vandaag maken we de dagtocht naar de Kardung La. Dit is de hoogste berijdbare weg ter wereld op 5.608 meter hoogte. Voor deze regio hebben we een speciale permit nodig. Vanwege lokale regels is het voor motoren die niet in Ladakh geregistreerd staan niet toegestaan de pas op te rijden. Daarom huren wij voor deze dagtrip lokale motoren. Vanuit Leh kronkelt de weg zo’n 40 kilometer de pas op om 2.100 meter te stijgen. Naarmate we dichter bij de top komen wordt de weg slechter en wordt de kans op sneeuw groter. De top is vaak in sneeuw en nevels gehuld.
Dag 18 - Leh – vlucht Delhi
In de ochtend stap je in het vliegtuig voor de vlucht van Leh naar Delhi, volgens sommigen de mooiste vlucht ter wereld. Vanuit het vliegtuig heb je een prachtig uitzicht op de allerhoogste Himalaya toppen.
Dag 19 - Delhi - Vertrek
Vandaag hebben we de gelegenheid om de bazaarwijk, waarin ons hotel ligt, te verkennen. Het chaotische straatbeeld met heilige koeien, honden, straatverkopers, rinkelende riksja’s, toeterende auto’s en een eindeloze mensenmassa zal nog lang in je geheugen gegrift blijven.
Old Delhi is het drukste gedeelte van de stad; het is een ommuurde stad met talloze steegjes, bazaars, tempels en moskeeën. Rustiger is het stadsdeel New Delhi met haar groene parken, villa's, parlementsgebouwen, het beroemde Connaught Place met chique winkels en de vele souvenirwinkels op het Janpath.
Vanavond laat wordt je naar de luchthaven gebracht voor de vlucht terug naar huis.
Dag 20 - aankomst – Amsterdam
-
Reisdetails
Reiscode:INDCategorie:AvontuurGroepsgrootte:8 - 12Dagen:20Prijs:vanaf 4.295,-
-
Vertrekdata
-
Routekaart
-
Film
-
Film