Tijdens deze reis maken we gebruik van de Enfield Himalaya 411 cc.
Zwaarte van de reis
De combinatie van drie factoren kan deze reis behoorlijk zwaar maken. Ten eerste is er de Enfield motor die een toch wel aparte manier van rijden vereist en ten tweede zijn er de onverharde wegen. Maar vooral de hoogte zal deze reis voor veel deelnemers zwaar maken. Zonder uitzondering zal iedereen ongemak van de hoogte ervaren. Voor sommigen zal het bij kortademigheid en vage klachten blijven, anderen zullen meer vervelende symptomen als hoofdpijn en misselijkheid krijgen. Dit zijn allemaal normale reacties van het lichaam en de meeste symptomen zullen na een aantal dagen vanzelf verdwijnen. Dit proces heet acclimatisatie en in het handboek vind je uitgebreide informatie hierover. Om dit proces zo vloeiend mogelijk te laten verlopen is het belangrijk om langzaam te stijgen. Hier hebben we in ons schema rekening mee gehouden.
Off Road en afstanden
Ongeveer 20% van de route rijden we over onverharde wegen. Dit zijn meestal goed aangereden gravelwegen maar door de gevolgen van de regenperiode kunnen deze behoorlijk zwaar begaanbaar zijn. Het blijft natuurlijk ook altijd zeer goed oppassen in de scherpe bochten. De hoge passen in dit gebied zijn alleen in de zomermaanden geopend, in de overige jaargetijden ligt er teveel sneeuw. Dit betekent ook dat in de zomerperiode veel sneeuw smelt en over de wegen stroomt. Dit kan een onschuldig stroompje zijn maar ook een flinke landverschuiving veroorzaken. Houd er dus rekening mee dat in zulke gevallen naar een oplossing gezocht moet worden. Dit kan een korte omweg zijn maar ook toch met de motor door het riviertje rijden. Flexibiliteit is dus een belangrijke eigenschap om op deze reis voldoende mee te nemen.
Klimaat
Eigenlijk rijden we door twee verschillende klimaatzones. In het relatieve laagland dus het eerste en laatste deel van de reis is het regenseizoen. Dit betekent niet dat het altijd regent maar een fikse regenbui is een bijna dagelijk terugkerend feit al kunnen we ook geluk hebben en er niets van merken. Anders is het in het hooggebergte waar juist deze regenperiode in het laagland de enige periode is waarin de wegen toegankelijk zijn. Hier regent het dan ook niet. Door de hoogte schommelt de temperatuur wel extreem. Overdag is het zeer warm maar na zonsondergang zal het zeer snel afkoelen en vrij koud worden.
Kleding
Verplicht zijn een helm warme motorjas met bescherming handschoenen een goede stevige motorbroek met bescherming en stevige hoge (berg) schoenen. Vanwege de grote temperatuurverschillen kan het handig zijn een motorjas met uitneembare voering te dragen. Op koudere delen in de bergen kun je ook indien nodig extra kleding onder je jas dragen. Zorg ook voor goede handschoenen. Het beste is zomer- én winterhandschoenen. Verder is een goede zonnebril erg belangrijk en een helm met vizier die beschermt tegen het stof. Als je motorkleding niet waterdicht dan is het aan te raden een apart regenpak mee te nemen.
Visa
Een Visum voor India kun je tegenwoordig online aanvragen. Hierover krijg je na je inschrijving meer informatie.
Meer details over de reis en wat je mee moet nemen staan in het reishandboek dat je ongeveer een maand voor vertrek ontvangt.
-
Reisdetails
Reiscode:INDCategorie:AvontuurGroepsgrootte:8 - 12Dagen:20Prijs:vanaf 4.295,-
-
Vertrekdata
-
Routekaart
-
Film
-
Film