Logo Motortrails.nl motorreizen

India Himalaya Autoreis

Dag 1 - Amsterdam - Delhi
We vertrekken vanaf Schiphol. Doorgaans is de aankomst in Delhi vroeg in de ochtend, de volgende dag.

Dag 2 - Delhi - Aankomst
Je wordt opgehaald van de luchthaven door een lokale agent van AutoAvontuur en naar een hotel in het centrum van de stad gebracht. De rest van de dag ben je vrij om de stad te verkennen. Ons hotel ligt in een typisch drukke, Indiase stadwijk met heel veel kleine winkeltjes en restaurantjes en natuurlijk de toerende Tuktuks. Een mooie plek voor een eerste indruk. Ook kan je bijvoorbeeld het beroemde Red Fort van begin 17e eeuw of de indrukwekkende Jama Moskee bezoeken.

Dag 3 - Delhi - Chandigarth
De ochtend heb je de tijd om nog een stukje van de stad te zien. In de loop van de middag nemen we de sneltrein naar Chandigarh. In Chandigarth word je van het station naar het hotel gebracht. Hier staat je auto klaar staat en kan je wellicht al een eerste testrit maken. Chandigarh is een grote overzichtelijke stad aan de voet van de Himalaya.

Dag 4 - Chandigarth - Shimla
Je eerste autorit brengt je direct de Himalaya in. Het lage gedeelte natuurlijk. Het is een korte rit zodat je ruim de tijd hebt om aan de auto en vooral het verkeer en het linksrijden te wennen. Shimla is bergstadje dat tijdens de koloniale periode in de zomer een toevluchtsoord was voor de Engelse machthebbers die in Delhi werkten. In de zomer verhuisde het hele ambtelijke gezag van Delhi naar Shimla. Er werd daarvoor zelfs een aparte spoorweg voor aangelegd. Shimla ligt op 2200 meter en je acclimatiseert hier dus al op een rustige manier, zodat je beter voorbereid het hooggebergte inrijdt. Je komt er omstreeks de lunchtijd aan, en heb je de middag de tijd om het autoloze (!), koloniale centrum van de stad te verkennen. De koelte en de gezellige sfeer in Shimla trekt ook veel lokale toeristen aan.

Dag 5 - Shimla - Sarahan
Vandaag begint de meest indrukwekkende tocht van ons programma; we rijden door de Himalaya. Je rijdt door een landschap dat bijna iedere kilometer adembenemender wordt en die ons steeds verder de hoogte in voert. Onderweg naar Sarahan bezoeken we eerst Rampur (op 1005 meter hoogte) waar we het imponerende Padam Paleis kunnen bekijken. Je rijdt vandaag de Spiti Vallei binnen. Het zuidelijke deel van de Spiti Loop is al verhard terwijl de afslag naar Sarahan vandaag het eerste onverharde deel van de reis zal zijn. Sarahan ligt op 1920 meter hoogte en dus iets lager dan Shimla. Het is daarom perfect om te acclimatiseren. Vanuit het dorp heb je al prachtige uitzichten over de Himalayatoppen. In Saharan bevindt zich de Bhimakali Tempel. Deze grotendeels houten tempel is prachtig gelegen tegen een achtergrond van wit besneeuwde bergtoppen. Bijzonder aan de tempel is vooral de opvallende mix tussen hindoeïstische en boeddhistische invloeden en lokale goden. Dit is kenmerkend voor deze regio, waar deze twee religies elkaar treffen en makkelijk in elkaar opgaan.

Dag 6 - Sarahan - Kalpa
We volgen de Sutlej rivier verder het gebied Kinnaur in. Het is circa 4 uur rijden naar het plaatsje Sangla op 2680 meter hoogte. Na een eventuele lunch rij je verder de vallei in totdat je bij het dorpje Chitkul komt. Dit is nog een behoorlijke klim want Chitkul ligt bijna een kilometer hoger dan Sangla. Het is prachtig gelegen omringd door besneeuwde bergtoppen. De overnachting in Kalpa is in een zeer eenvoudig guesthouse.

Dag 7 - Kalpa - Kaza
Dit is één van de meest indrukwekkende delen van Kinaur met prachtige uitzichten over de toppen die hoger dan 6000 meter zijn. De route volgt de grens met Tibet en midden op de grens vind je de Leo Pagral piek van 6727 meter. Een pas van 4550 meter hoogte vormt hier een kleine lokale grensovergang. De Sutlej rivier die je nu al enkele dagen volgt, steekt hier de grens met Tibet over terwijl je zelf verder langs de Spiti rivier gaat rijden.

Nako is een van de mooist gelegen dorpjes van deze reis. De inwoners zijn Tibetaans en de bouwstijlen in het dorp zijn dan ook authentiek Tibetaans. Natuurlijk is er daarom ook een klooster in het dorp en ligt de omgeving bezaaid met Stupa’s en gebedsvlaggen. Vanaf hier wordt de weg slechter en het gebied nog ruiger. De naam Spiti betekent Huis van Mani, naar de boeddhistische mantra Om Mani Padme Hum. Erosie heeft het landschap een maanachtig uiterlijk gegeven. We rijden ver boven de boomgrens en het is waarschijnlijk één van de ruigste gebieden op aarde.

Door zijn eeuwenlange, geïsoleerde ligging is de bevolking van Spiti erg op zich zelf aangewezen. Dit heeft tot gevolg gehad dat een groot aantal kloosters nog veel authentieker zijn dan in hun land van herkomst, Tibet. Twee van deze kloosters liggen op de route van vandaag en het is zeker de moeite waard om tenminste een van deze kloosters te bezoeken. Tabo is een leuk stadje om te lunchen. Na een zeer indrukwekkende rit kom je aan het eind van de dag aan in het plaatsje Kaza.

Dag 8 - Kaza - Keylong
Dit is de laatste dag in de Spiti Vallei voordat we weer een beetje in de begroeide bergen van de Lahul Vallei komen. Het is wederom een avontuurlijke onverharde rit door het hooggebergte. Je rijdt over de Kunzum pas van 4551 meter hoogte. De top hiervan ligt bezaaid met gebedsvlaggen. Deze pas is alleen in de zomermaanden geopend. Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat de Spiti Vallei zo geïsoleerd blijft. Aan de andere kant van deze pas volgen we de Chandra rivier. 

De bekende Rohtang pas laten we vooralsnog letterlijk links liggen en we rijden verder de Lahul Vallei in. Het is hier een stuk groener dan in de Spiti Vallei, het is er lager en er valt hier duidelijk meer regen. Je zult hier veel vaker overstroomde wegdelen tegenkomen. De bewoners zijn etnisch niet meer Tibetaans. Keylong is een rustig Indiaas dorpje, gelegen tussen de vele boomgaarden.

Dag 9 - Keylong - Tsokar
Het eerste deel van de route rijd je nog over de relatieve laagvlakte. Dan stijg je langzaam maar zeker opnieuw naar grote hoogte. De hoogste pas die je vandaag tegenkomt is 4880 meter en het uitzicht op de rotsachtige formaties is zeer indrukwekkend. Na deze pas kom je terecht op een hoogvlakte.  De wegen zijn ook ineens recht en vlak maar toch rijden we op boven de 4000 meter hoogte. Dit gedeelte wordt ook wel Klein Tibet genoemd. Vlak na in deze vlakte liggende nederzetting Sarchu komen we langs een fantastisch uitzichtpunt over een droge rivierbedding met aan beide kanten zandkasteelachtige vormen.

Omdat deze route maar drie maanden per jaar geopend is, zal niemand investeren in een hotel in dit gebied. Voor de zomer worden daarom op meerdere plaatsen tentenkampen opgebouwd welke aan het einde van de zomer weer worden afgebroken. Wij overnachten in één van deze kampen, prachtig gelegen bij het zoutmeer Tso Kar. Dit kamp ligt op een hoogte van ruim 4500 meter en is de hoogste overnachtingsplaats van de reis. 

Dag 10 - Tsokar - Leh
Een niet al te lange dag naar Leh. Voordat je richting Leh gaat is het erg de moeite waard om een stuk rondom het meer te rijden. Je rijdt een stukje terug naar de hoofdweg en rijdt vervolgens langzaam meer zeker door de Taglang La. Met een hoogte van 5330m. is dit de één na hoogste pas van deze reis.  Er wordt hier erg veel aan de weg gewerkt en sommige delen lijken dan ook meer op de Dakar Rally dan op een reis door de Himalaya. Na deze pas daal je af naar de steeds breder wordende Indus Vallei.  Aan het eind van de dag kom je aan in het leuke Leh.

We verblijven in een hotel in het centrum van de stad dat op loopafstand ligt van leuke winkeltjes,  restaurantjes en dakterrassen. Mocht je nog tijd hebben dan is het zeker de moeite waard om het Tikse klooster te bezoeken, dat je 30km voordat je in Leh aan komt aan de rechterkant van de weg boven op een heuvel ziet liggen.

Dag 11 - Leh - Verblijf - dagtocht Lamayuru Klooster
Vandaag heb je een vrije dag, maar het is een aanrader om een dagtocht te maken naar het Lamayuru. Klooster. Tijdens de rit zie je de meeste spectaculaire landschappen. Duizenden meters diepe kloven worden afgewisseld met zandstenen hellingen in allerlei vormen en maten. De machtige Indus rivier begeleidt je bijna de hele weg. Vlak voor je in Lamayuru aan komt rijd je door een bizar maanlandschap.
Omstreeks de lunchtijd kom je in Lamayuru. Het oude klooster zie je al op afstand boven op een bergrug liggen. Vanuit het klooster heb je een prachtig uitzicht over de ruige omgeving. Na het bezoek aan het klooster rij je dezelfde weg terug naar Leh. Wil je het wat rustiger aan doen, dan kan je ook deze dag gebruiken om naar het eerder genoemde Tikse klooster te gaan. 

Dag 12 - Leh - Verblijf - Dagtocht Kardung La
Deze dag is gereserveerd voor de beklimming van de Kardung La, de hoogste pas ter wereld. Deze pas ligt op 5.608 meter hoogte en op een afstand van 45 kilometer van het plaatsje Leh. Je hebt voor deze weg een speciale permit nodig die we direct na aankomst in Leh zullen aanvragen. Vanwege de lokale regels is het voor auto's die niet in Leh geregistreerd zijn niet toegestaan de pas op te rijden. Dit heeft tot gevolg dat je voor de dagtrip plaatsneemt in een auto met lokale chauffeur. In de middag kun je nog genieten van het leuke plaatsje, de smalle straatjes en de leuke winkeltjes.

Dag 13 en 14 -  Leh - Keylong
De komende twee dagen rij je dezelfde weg terug naar Keylong. Dit is geen straf wat de ruige landschappen blijven imponeren. Dit keer overnacht je in een tented camp bij Sarchu. Dit is een iets luxer uitgerust kamp met eigen badkamer. De tweede dag kom je omstreeks de lunchtijd aan in Keylong, en heb je de tijd om dit kleine, relaxte stadje te verkennen.

Dag 15 -  Keylong - Manali
De bergpas die je op dag 7 links hebt laten liggen rij je nu wel over, de Rohtang pas. Het is een roemruchte pas, omdat de weg doorgaans slecht is en het behoorlijk blubberig kan worden. Met een hoogte bijna 4000m is  de Rohtang pas zeker niet de hoogste pas van de reis, maar het blijft een uitdaging. Het ligt precies op de scheidingslijn tussen het regenseizoen in het zuidelijke laagland en het droge hooggebergte. In de periode dat deze reis mogelijk is, regent het hier dus bijna altijd. De pas bestaat uit tientallen haarspeldbochten en hoe hoger je klimt hoe groter de kans op regen. Maar ook hoe hoger je komt, hoe slechter het wegdek. Voordat je op de top bent, rijd je hoogstwaarschijnlijk al in dichte mist. In de winter valt hier veel sneeuw, dat tot laat in de lente blijft liggen. De Rohtang pas wordt voor de sneeuwpret veel bezocht door Indiase toeristen.

Als je eenmaal over de pas bent, wordt het beduidend groener. Je rijdt deels door een uitgestrekt bos en landbouwgebied voordat je in Manali aan komt. Vanaf de voet van deze pas tot aan Manali is de weg prima. Manali is een levendig plaatsje met veel faciliteiten voor reizigers: leuke restaurantjes en internetcafe’s.

Dag 16 -  Manali - verblijf
Manali is een gezellig, maar ook vrij toeristisch stadje, met een ruime keuze aan leuke resaurantjes en winkeltjes.  Verder kan je te voet het oude gedeelte bezoeken, dat voornamelijk bestaat uit traditionele, houten boerderijtjes. 

Dag 17 -   Manali - Chandigarth
De laatste dag met de auto rij je weer terug vanwaar je ook bent vertrokken. De weg is prima, maar het verkeer wordt naarmate je Chandigarth nadert ook weer drukker. Je rijdt vanuit de bergachtige uitlopers van de Himalaya weer de laagvlakte in. 

Dag 18 -  Chandigarth - New Delhi - vertrek naar Amsterdam
Vandaag wordt je naar het vliegveld gebracht en vlieg je in de middag van Chandigarth naar New Delhi. Met een avondvlucht vlieg je vervolgens terug naar Amsterdam.

Dag 19 -  Aankomst Amsterdam

  • Reisdetails

    Reiscode:
    SIN
    Categorie:
    Auto avontuur
    Groepsgrootte:
    1 - 12
    Dagen:
    -
    Prijs:
    n.n.b.
  • Routekaart

  • Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner