Logo Motortrails.nl motorreizen

Vietnam Noord Zuid

Dag 1 - Vertrek Amsterdam

Dag 2 - Aankomst Hanoi
Onderweg naar het hotel krijg je de eerste indrukken van deze drukke, typisch Aziatische stad. Hanoi was tijdens de koloniale tijd de hoofdstad van Frans Indochina. Het Franse verleden is nog goed te zien, zoals de brede boulevards en de oude villa’s. Afhankelijk van het tijdstip van aankomst maken we nog een kleine stadstocht met de motoren. Of je krijgt de gelegenheid enkele bezienswaardigheden te bezoeken. In de avond kun je tijdens het welkomstdiner genieten van de heerlijke Vietnamese keuken.

Dag 3 - Hanoi – Mai Chau
De reis naar het westen begint met de drukte van de ochtendspits in de hoofdstad. Dikke pakken brommertjes banen zich een weg door de stad. Wij maken daar een klein deel van uit. Vanaf Xuan Mai volgen wij een deel van de Ho Chi Minh route, tot aan de lunch. Deze nu prachtige route was vroeger niet meer dan een spoor door de jungle die de Noord-Vietnamezen gebruikten om tijdens de oorlog het zuiden te bevoorraden. Vervolgens rijden wij op smalle rustige landweggetjes langs het Pu Luong Nationaal Park naar Mai Chau. Hier overnachten we bij Thai thuis. Het is geen luxe maar wel een bijzondere belevenis. Natuurlijk drinken we die de avond flink rijstwijn die door de dorpsoudste geschonken wordt.

Dag 4 - Mai CHau - Thai Hoa
We rijden zuidoostelijk langs en door het Pu Luong NP, via rustige landweggetjes, om vervolgens weer aan te sluiten op de Ho Chi Minh route. Daarna rijden we een stuk langs Cuc Phuong en/of Ben Em National Park. We weven ons een weg door rijst- en maisvelden en langs diverse meren. Een deel van de weg kan onverhard zijn. We slapen in een klein stadje.

Dag 5 - Thai  Hoa - Pho Chau
We volgen de Ho Chi Minh route verder naar het zuiden. De weg wordt nu iets smaller en het gebied is dunner bevolkt. Hier komen nauwelijks toeristen. We krijgen een beeld van het leven op het platteland. We rijden door kleine dorpen, langs rubberplantages, thee- en maisvelden, en langs ossen die grazen en ploegen in de rijstvelden. In deze omgeving zijn meer kerken dan tempels. We slapen in een handelsstadje.

Dag 6 - Pho Chau - Phong Nha
Een vroege start, over wederom bijna verlaten wegen door prachtig kalkstenen berggebied. We rijden langs het Vu Quang National park, een afgelegen en dichtbegroeid gebied aan de grens met Laos. Enkele jaren geleden is hier de ‘Vu Quang os’ voor het eerst gezien. Het is een van de meest zeldzame dieren ter wereld. In en rond het park wonen mensen van de Muong Minderheid.
Ter afsluiting van deze mooie dag bezoeken we de Phong Nha grotten. Deze zijn ongeveer 250 miljoen jaar geleden gevormd en zijn de grootste en mooiste grotten van het land. De grot is zeker 8 km diep met een netwerk aan ondergrondse rivieren. We overnachten in een klein dorpje aan de voet van het Phong Nha-Ke Bang nationale park.

Dag 7 - Phong Nha - Vinh Moc
Een avontuurlijke route vandaag.  We rijden een stuk door het Ke Bang nationale park, wat voor 90% bestaat uit primaire bos: bos waar de invloed van de mens nihil is en er een hoge biodiversiteit is. Hier loopt ook het meest verborgen deel van de oorspronkelijke Ho Chi Minh route. Het deel dat eindigde in de "Demilitarised Zone". Dit was tijdens de Vietnam oorlog een neutrale zone tussen het Noorden en het Zuiden. Hier heeft de toenmalige Amerikaanse minister van defensie een naar hem genoemde defensielijn opgezet, de McNamara lijn. Deze verbond over de gehele breedte van het land een lint van Amerikaanse bases. Vietnam is hier met 90 km tussen Laos en de kust op zijn smalst. Deze regio wordt voornamelijk bevolkt door de Bru van Kieu stam. Je zult leden hiervan direct herkennen aan hun door betelnoot zwart gekleurde tanden. In de middag buigen we af naar de kust, en eindigen we in Vinh Moc.

Dag 8 - Ving Moc - Hue
Het is een korte reisdag vandaag. We bezoeken het tunnelcomplex Vinh Moc. Waar de Chu Chi tunnels in het zuiden – nabij Ho Chi Minh stad - met name functioneerden als oorlogsroutes, zijn de Vinh Moc tunnels toevluchtsoorden voor dorpsbewoners om te ontsnappen aan intensieve Amerikaanse bombardementen. Ongeveer 60 families leefden hier in die tijd zijn daar 17 kinderen geboren. Na de rondleiding stappen we weer op de motoren en gaan we via de kust naar Hue, vroeger was dit de keizerlijke hoofdstad van het land. We proberen hier vroeg in de middag aan te komen, zodat we de tijd hebben om de oude citadel, de verboden stad, te bezoeken.

Dag 9 - Hue - Hoi An
Mochten we gisteren de oude citadel niet hebben bezocht, dan kan dat vandaag. We rijden vandaag naar Hoi An, een goed onderhouden historisch handelshaven dat op de werelderfgoed lijst staat.  We verlaten Hue via hoofdweg nummer 1 dan slaan we af voor een korte omweg door Bach Ma nationaal park, via de Hai Van pas. Het is een prachtige route en we vermijden hiermee de drukke hoofdweg.  Onderweg kunnen we stoppen voor een snack en/of frisdrank bij de ruïnes van Hai Van Quan Gate, gebouwd in 1826 door koning Minh Manh. Vanaf Danang rijden we over kustweg, langs China beach, naar het zuiden. We komen dan ook langs de Marble Mountains. Vanuit grotten in dit gebergte werden tijdens de oorlog Amerikaanse schepen voor de kust beschoten. Tegenwoordig is het een marmer vindplaats en bestaan de omliggende dorpen uit marmerkunstenaars. Het is dan niet ver meer naar Hoi An.

Dag 10 - Hoi An - verblijf
Hoi An is een stadje met traditionele huizen en wordt door veel reizigers als een van de meest sfeervolle en leukste plaatsen van Vietnam ervaren. Je zult even moeten wennen aan de hoeveelheid buitenlandse toeristen die je ziet rondlopen. Het is de moeite waard om een volle dag in het plaatsje door te brengen. Langs de rivier is een kleurrijke markt en de traditionele straatjes vol met historische Chinees getinte gebouwen en kleine Chinese tempeltjes. Je kunt een boottocht maken over de rivier en naar het nabij gelegen strand rijden. Er zijn vele heerlijke restaurants en gezellige terrasjes in Hoi An.

Dag 11 - Hoi An - Dak Glei
Op 30 km van Hoi An ligt My Son. My Son was het politieke en religieuze centrum van het Chamvolk dat van de vierde tot de dertiende eeuw de heerschappij voerde in midden Vietnam. Hoewel ook hier de oorlog haar sporen heeft nagelaten is het nog steeds een interessante en sfeervolle plaats om te bezoeken. We laten de andere toeristen ver achter ons en trekken de onbekende berggebieden van de centrale hooglanden in voor weer een avontuurlijke en natuurlijke route. Via een smalle weg komen we op route 14 die ons op de Ho Chi Minh weg brengt. We rijden door naar Dak Glei, een rustig stadje ver verwijderd van andere plaatsen in de centrale hooglanden. Het hotel en de restaurants zijn eenvoudig.

Dag 12 - Dak Glei - Plei Ku
We volgen de Ho Chi Minh weg verder richting het zuiden. De weg is hier wat slechter maar er zijn nauwelijks andere weggebruikers. Na de mooie Lo Xo pas komen we in het gebied van de Rong minderheden. Hun dorpjes zijn direct herkenbaar aan het bijzonder hoge dak van het gemeenschapshuis. Deze bouwstijl vind je ook terug bij volkeren op sommige Indonesische eilanden. Het is een fantastisch berggebied langs dorpjes van verschillende minderheden volkeren en een goede weg die continue de Dak Po rivier volgt. We steken door bij Plei Kan, om over een uitdagende onverharde weg te vervolgen naar Kontum waar we lunchen. We rijden verder door het centrum van de centrale hooglanden. Dit gebied is door de intensieve productie van thee en koffie de laatste jaren snel veranderd. We overnachten in de handelsstad Plei Ku.

Dag 13 - Plei Ku - Dak Mill
Een lange maar mooie en vooral spannende reisdag. Dit deel van de Ho Chi Minh route is eigenlijk al jaren lang een drukke verbindingsroute tussen de grote plaatsen in de centrale hooglanden. Dit betekent oppassen voor de grote vrachtwagens en bussen.  We zullen s’ochtends veel kilometers maken, om dan via een onverhard pad  een deel van de drukke weg te vermijden. Althans, als de waterstand het toelaat! Dit deel zal dan zonder volgauto zijn. Die komen we later weer tegen. We rijden dan via Ea Sup en en Yok Don National Park naar Dak Mill, een klein dorpje aan een meer. Pas op voor overstekende olifanten!

Dag 14 - Dak Mill - Thac Mo
Vandaag proberen we weer een spannende doorsteek te maken, langs de Cambodjaanse grens. Westerlingen mogen hier eigenlijk niet komen maar dat staat garant voor een lange en spannende dag. We proberen via het Bu Gia Map park te rijden, een belangrijk strijd toneel ten tijde van de Vietnam oorlog. Mocht de doorgang versperd zijn, dan rijden we via Dak Lac naar Thac Mo. Dak Lac provincie is de thuisbasis van maar liefst 44 etnische groeperingen, waarbij de grootse groepen de Ede, de M’nng en de Thai zijn. De Ede kenmerkt zich o.a. door hun matriarchaal system; de vrouw staat aan het hoofd van het gezin, de kinderen nemen haar naam over, en alleen dochters hebben erfrecht. Thac Mo ligt aan het gelijknamige Thac Mo stuwmeer.

Dag 15 - Thac Mo - Ho Chi Minh
De laatste rij-dag is een reisdag naar het grote en drukke Ho Chi Minh stad. Voorheen heette het Saigon stad, vernoemd naar de Sai Gon rivier. We rijden de stad in, langs de centrale kathedraal en voorbij Reunification (Independence) Palace. Dit paleis was de werkplek van de voormalige president van Zuid Vietnam, en staat in vele geheugens gegrift: een Noord Vietnamese tank reed in op de poorten. Er is veel te zien in Ho Chi Minh. Zo is een bezoek aan het American Warcrime Museum eigenlijk een must. Benh Tanh markt is een geschikte plaats om allerlei inkopen te doen. Maar vooral leuk om rond te lopen of rijden in deze gigantische stad. Ondanks dat Hanoi de politieke hoofdstad is, is Ho Chi Minh de grootste stad van het land. Het is het industriële en handelshart van het land.

Dag 16 - Vertrek Ho Chi Minh, aankomst Amsterdam
We vertrekken in de loop van de ochtend, om s’avonds in Nederland te arriveren

VERLENGING

Dag 16 – Ho Chi Minh – dagtocht Cu Chi tunnels
Op deze dag bezoek je in een busje met lokale Engelssprekende gids de tunnels van Cu Chi. Je raakt onder de indruk van de vernuftigheid van het gangenstelsel en van de manier waarin de mensen hierin leefden. 

Dag 17 – Ho Chi Minh City - Verblijf
Een extra verblijf dag in Ho Chi Minh stad. Er valt namelijk nog erg veel te zien. Natuurlijk bezoek je het War Crimes Museum voor een andere kijk op alle oorlogen die Vietnam geteisterd hebben. Je bezoek de herenegingshald, waar het zuiden zich officieel overgaf aan het noord in 1975. Natuurlijk hoort de Ben Than markt ook bij de te bezoeken plaatsen.

Dag 18 – Ho Chi Minh City - Amsterdam

 

  • Reisdetails

    Reiscode:
    VNZ
    Categorie:
    Avontuur
    Groepsgrootte:
    6 - 12
    Dagen:
    -
    Prijs:
    n.n.b.
  • Routekaart

  • Film

  • Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner