Logo Motortrails.nl motorreizen

Moldavie 15 Landen

Dag 1 – Thuis – Ulm (DE)
Startplaats van de reis is Ulm in het zuiden van Duitsland. Het is een vrij lange dag als je het in een keer wilt rijden, maar zeker haalbaar. Als je het rustiger aan wilt doen dan kun je de route in twee delen rijden. Je moet dan vanuit huis een dag eerder weg en onderweg zelf een overnachting regelen. In ieder geval is het van belang dat je de middag in Ulm aankomt.

Dag 2 – Ulm – Coldrano (IT)
Vanuit het zuiden van Duitsland steken we de grens over met Oostenrijk, we doen dit over de hoofdweg via een grote grenspost. Een klein stukje verder verlaten we de grote weg en komen we via kleinere wegen bij de grens met Liechtenstein. Deze grenspost wordt beheerd door de Zwitserse douane. Je hebt geen visum nodig, maar er is wel grens controle. Zwitserland is namelijk geen schengenland. Na een kort toertje door Liechtenstein rijden we via een onbewaakte brug Zwitserland binnen. We blijven in Zwitserland totdat we de uiterste zuidoost hoek van het land bereiken. De grens tussen Zwitserland en Italië wordt gevormd door de Alpen. We moeten daarom een hoge pas oversteken om in Italië te komen. Vrijwel direct beginnen we dan aan de prachtige Stelvio pas. Daarna is het niet ver meer naar ons hotel in de het wintersport dorpje Coldrano.

Dag 3 – Coldrano – Venetië (IT)
Onderweg hebben we nog een paar mooie passen alvorens we op de laagvlakte van Italië belanden. Het wordt direct een stuk drukker. Eindpunt van vandaag is Venetië. Het is een korte rit en we kunnen rond het middag uur al in het hotel zijn. Dan heb je de rest van de middag om Venetië te bezoeken. Dit kun je op verschillende manieren doen. Met de Vaporetto (waterbus) over de Canal Grande mag je zeker niet overslaan. Venetië is autovrij en je raakt er niet makkelijk je motor kwijt, dus ga je Venetië in met de bus. Een kaartje voor de bus koop je bij de receptie en je stapt voor het hotel in de bus.

Dag 4 - Venetië - Vertrek veerboot
Aan het eind van de middag vertrekt de veerboot vanuit Ancona naar Durres in Albanie. In de ochtend nemen we de hoofdweg door de Po vlakte. Lunchen doen we in San Marino. San Marino is een officieel land binnen Italië. Het is lid van de EU en van het Schengen verdrag. Het is eigenlijk niet meer dan een klein stadje op een hoge berg. Het is bijzonder om hier binnen te rijden tot aan de top. Op de top zijn restaurantjes met prachtige uitzichten. Na de lunch dalen we weer af en nemen we een paar smalle weggetjes om weer terug op de hoofdweg te komen. Het is dan niet ver meer naar de haven van Ancona. Overnachting op de boot.

Dag 5 - Durres – Kastoria
Rond 11: 00 komen we aan in de haven van Durres. Het duurt nog even voordat we door de Douane zijn. Maar we hebben voloende tijd voor deze route. We rijden onder de hoofdstad Tirana langs en zien direct dat Albanie een prachtig bergachtig land is. Het laatste deel volgt de oever van de grote Orhid meer, dat gedeeld wordt met buurland Noord-Macedonie. Dan volgt de grens overgang met Griekenald en is het niet ver meer naar het hotel.

Dag 6 – Kastoria - Kavala
In de ochtend een ritje over de bijna verlaten goede provinciale wegen in de bergen van Noord-Griekenland. Pas op voor beren op de weg. Daarna zakken we af naar de kust. We kunnen lunchen aan de boulevard van Thessaloniki en vervolgen onze weg door het natuurpark Koroneias Volvis. Na een stukje snelweg strijken we neer in het antieke centrum van het havenstadje Kavala.

Dag 7 – Kavala – Istanbul (TK)
Vandaag maken we de oversteek naar Istanbul. Hoewel de route vooral over de (veelal verlaten) snelweg voert, is het een prachtige dag. Je hebt alle tijd om van mooie landschap van Noord-Griekenland en Turkije te genieten. Aan het eind van de middag bereik je het hectische Istanbul waar we een mooi hotelletje in het oude centrum hebben geboekt.

Dag 8 – Istanbul (TK)
Tijdens deze welverdiende rustdag heb je alle tijd om de bezienswaardigheden van Istanbul te ontdekken. Veel ervan liggen op loopafstand van ons hotel.

Dag 9 – Istanbul – Zheravna (BG)
Na eerst een stuk snelweg rijden we door de heuvels naar de Bulgarije. Hier rijden we vlot, maar voorzichtig langs de lange rij vrachtwagens voor de grens. Langs uitgestrekte zonnebloemvelden rijden we dieper Bulgarije in. Vanaf Sliven volgt een prachtige bergroute door het Bulgaarse woud. We eindigen in het pittoreske Zhervana. In dit openluchtmuseum voelen we ons in het Bulgarije van lang vervlogen tijden.

Dag 10 – Zheravna – Mangalia (RO)
Mocht je er gisteren nog niet aan toegekomen zijn, kun je vanochtend nog een wandelingetje langs de mooi gerestaureerde huisjes van Zheravna maken. Daarna zakken we vanuit het laaggebergte af naar de kust waar we tegen lunchtijd aankomen. Ga lekker lunchen aan zee of bezoek het middeleeuwse grotklooster Aladzha. ’s Middags volgen we de Bulgaarse kustlijn tot de Roemeense grens en rijden dan door naar het kuststadje Mangalia. Vanuit ons hotelletje loop je daarna zo het strand op of het oude centrum in.

Dag 11 – Mangalia – Galati (RO)
We volgen de kustweg nog een klein stukje vanuit Mangalia en rijden om de drukke havenstand Constanta heen. De weg voert ons door de Donaudelta naar Tulcea tegen de grens van Oekraïne, hier kunnen we lunchen. Na de lunch volgen we de Donau langs de grens tot we de Donau bij Galati per veerboot oversteken. In deze bedrijvige stad hebben we een uitgesproken klassiek hotel.

Dag 12 – Galati - Chisinau (MD)
Vanochtend rijden we langs de grote Damen scheepswerven naar het zuidelijkste puntje van Moldavië. Hier steken we de grens over en volgen deze naar het noorden. Na een uurtje rijden verlaten we deze hoofdweg richting het oosten. Binnen Moldavië is autonome regio Gagauzia gevormd. Het was vroeger deel van Roemenië maar door de Sovjets bij Moldavië getrokken. In 1990 hebben de Gagauzen zich net als Transnistrië onafhankelijk verklaard, maar sinds 1994 hebben ze zich als een autonome regio bij Moldavië aangesloten. Gagauzia heeft een eigen vlag, embleem en volkslied. Hier rijden wij natuurlijk ook even door dit gebied heen en lunchen we in een traditioneel restaurant. Onderweg zien we eindeloze wijngaarden en ’s middags bereiken we de hoofdstad Chisinau.

Dag 13 – Chisinau – Bacau (RO)

We verlaten Chisinauin noordwestelijke richting. Na 100 kilometer komt de grenspost met Roemenië. Het verschil tussen Moldavië en Roemenië voel je meteen. In de loop van de dag gaat onze route van glooiend over in heuvelachtig en komen we uiteindelijk uit bij een prachtig hotelletje in de bergen niet ver van Bacau.

Dag 14 – Bacau – Brasov (RO)
Vandaag een mooie route door de Oostelijke Karpaten. Over de route kunnen we het lang en kort hebben: de basis route brengt ons vrij rechtstreeks door mooie dorpjes en uitgestrekte valleien naar de gezellige provinciestad Brasov. Voor de avonturiers is er een fantastische bergachtige lus mogelijk over deels (goede) gravel wegen. Dit kunnen we individueel en ter plekke bekijken. In het centrum van Brasov wacht ons weer een comfortabel klassiek hotel.

Dag 15 – Brasov – verblijf
Brasov is een klassiek plaatsje met een gezellig centrum. Dit centrum bestaat feitelijk uit een lange straat en een groot plein. Zowel de straat als het plein zijn eigenlijk één groot terras. Verder zijn er in de stad ook nog verschillende dingen te bezoeken.

Dag 16 – Brasov – Sibiu (RO)
Vanuit Brasov rijden we in zuidwestelijke richting. We komen al snel in de berggebieden terecht. Eerste stop van vandaag is het kasteel van graaf Dracula, het Bran Kasteel. Je kunt dit kasteel bezoeken. Na de lunch begint het hoogtepunt van de dag: het rijden van de Transfaragan pas. Door het BBC programma Topper is deze pas uitgeroepen tot de mooiste van Europa. Wij rijden deze pas vanaf het zuiden. Het mooiste deel komt voor ons op het laatst. We rijden eerst een lang stuk langs een stuwmeer en komen dan pas bij de mooie uitzichten. Na deze pas is het niet ver meer naar Sibiu, waar we overnachten.

Dag 17 – Sibiu – Oradea (RO)
Vandaag rijden we Noordwest waards over het Transsylvaans Plateau en door het Apusenigebergte. We rijden hier door het hart van het historische vorstendom Transsylvanië. Zo rijden we langs de mooie burcht van Alba Lulia, waar in de 16-de eeuw de hoofdstad van Transsylvanië Gyulafehérvár (vár betekent burcht) gevestigd was. Ook nu nog is een aanzienlijk deel van de inwoners van dit deel van Roemenië etnisch Hongaars, hoewel dit percentage door diverse politieke omstandigheden sinds het begin van de 20ste eeuw aanzienlijk is teruggelopen. We eindigen de dag in Oradea op een paar kilometer van de Hongaarse grens.      

Dag 18 – Oradea – Boedapest (HO)
In de uiterste noordwestpunt van Roemenië verlaten we het land en rijden we Hongarije binnen. Tegen de eerste koffiepauze bereiken we de beroemde Hortobágy Puszta. In het bezoekerscentrum kun je zien hoe de herders vroeger op de puszta werkten en leefden, kun je een paardenshow bijwonen en is waarschijnlijk zelfs tijd voor een huifkartocht door de puszta. Hierna rijden we langs en gedeeltelijk door uitgestrekte natuurgebied richting het westen. We rijden langs oude boerderijen en dorpen vol ooievaarsnesten richting de hoofdstad Boedapest. Het centrum van Boedapest rond de Donau is natuurlijk erg mooi en bijzonder. Het is leuk om de rivier die we hebben zien uitmonden in de Zwarte zee hier weer te zien...

Dag 19 Boedapest verblijf

In deze mooie stad hebben we weer een welverdiende rustdag. Je kunt de oude overdekte markt bezoeken, bijkomen in één van de beroemde thermaal baden of de burcht bezoeken. ’s Avonds eten en een biertje drinken in één van de unieke ‘ruin bars’ in het uitgaansgebied van Boedapest. Of een wandeling maken langs de overs van de Donau.

Dag 20 – Boedapest – Bratislava (SK)
Deze zelfde Donau vormt de grens tussen Hongarije en Slowakije. Na eventueel nog een bezoekje aan de overdekte markt vlak bij het hotel, steken we deze in de ochtend over en volgen de rivier naar het schilderachtige Szentendre. Na eerst een bergachtig ritje in de ‘knie van de Donau’ steken we deze met een veerbootje over. We rijden langs de Slowaakse grens naar het noorden om halverwege de dag de grens naar Slowakije over te steken. We rijden binnendoor tot de relatief kleine hoofdstad Bratislava. Het is geen lange rit dus je hebt nog voldoende tijd om deze stad te bezoeken.

Dag 21 – Bratislava – Cesky Krumlov (CZ)
Vandaag is een gevarieerde dag, we stellen het begin van de thuisreis nog even uit. Vanuit Bratislava steken we de Donau over en rijden meteen Oostenrijk binnen. We rijden langs het centrum van Wenen, wat je de gelegenheid geeft hier ook nog even rond te kijken. Bij Tulln an der Donau steken we opnieuw de Donau over en volgen de oever een tijdje. Wat dan volgt is een gemoedelijk stuk Oostenrijks heuvelland. Aan het eind van de dag rijden we het zuidelijkste puntje van Tsjechië binnen en overnachten in een klein dorpje op de oevers van de Vltava.

Dag 22 – Cesky Krumlov - Issigau (DE)
De slotetappe heeft nog een fraaie rit door Zuid-Bohemen voor ons in petto, zeg maar de kers op de taart. Het grootste deel rijden we door de Sumava bergketen. Dit grensgebied was tijdens de koude oorlog verboden terrein vol prikkeldraad en dat is de reden waarom de streek zo dunbevolkt en de natuur nog zo ongerept is. Pas op het einde van de rit rijden we Duitsland binnen, waar we overnachten in de bijgebouwen van een klein kasteeltje. Onder het genot van een hapje en een drankje in de kasteeltuin blikken we ’s avonds terug op ons avontuur.

Dag 23 - Issigau - thuis
Na het ontbijt nemen we afscheid en rest ons nog een flink stuk Autobahn naar huis.

 

Tolwegen - Onderweg komen we door een aantal landen waar tol geheven wordt:

 

Oostenrijk heenweg: We vermijden de snelweg/tolweg. Geen vignet nodig.

Zwitserland: ook hier zullen we de snelweg/tolweg vermijden. Geen vignet nodig.

Italië: Italië kent op de meeste snelwegen trajecttol. Die zullen we soms aan de tolpoorten moeten betalen. Kan met creditcard, bankkaart of cash.

Griekenland: trajecttol op sommige snelwegen. Cash en soms kaart.

Ook Turkije kent trajecttol. Kun je niet op aan de poortjes betalen. Je koopt (en laadt op) een prepaid kaart bij tankstations langs de weg. Kaartje 5 lira, tol 9 lira voor de route vanaf Istanboel (totaal € 1,50). Dit kunnen we in Istanboel regelen.

Bulgarije en Roemenië: hier geldt de vignet plicht niet voor motoren.

Moldavië: De verplichting van een vignet voor een ingevoerd voertuig te hebben, geldt niet voor een motor.

Hongarije: online te bestellen (ook voor de motor) voor € 5,90 op https://en.autovignet.hu/.

Slowakije: Niet voor de motor

Oostenrijk: Best lastig om hier niet een stuk tolweg te nemen. Gelukkig is deze voor de motor niet héél duur: € 10,95 op www.tolvignetten.nl.

Tsjechië: Niet voor de motor

 

In de meeste landen is een reflecterend veiligheidsvest verplicht om bij je te hebben.

In Moldavië en Turkije is het verplicht om je “groene kaart” van je verzekering bij je te hebben. Deze is alleen niet per sé meer wit.

 

  • Reisdetails

    Reiscode:
    MOD
    Categorie:
    On road (eigen motor)
    Groepsgrootte:
    8 - 16
    Dagen:
    23
    Prijs:
    vanaf 3.395,-
  • Routekaart

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner