Dag 1 - Amsterdam Malaga
De motoren zijn vorige week al op transport gegaan. Wij zullen vandaag een korte vlucht van ongeveer drie uur hebben naar Malaga, bij aankomst staan de motoren klaar bij het hotel. Malaga is een leuke stad om even lekker door te lopen en te genieten van de vele kleine tapas restaurants. Met een mediterraan klimaat is ook hier in de winter goed toeven.
Dag 2 - Malaga – Almeria – Vertrek veerboot
De eerste rij dag is nog in Spanje. We gaan naar Almeria en rijden via een gedeelte van de Sierra Nevada, een imposante bergketen met 16 toppen en een hoogte van maximaal 3.482 meter. Met een oppervlakte van 862km2 is het een groot uitgestrekt nationaal park. De route die we hier zullen kiezen zal afhankelijk zijn van het weer op dat moment, er kan hier immers ook geskied worden en kan dus kouder en slechter weer zijn op hoogte. Almeria is een havenstad waar we de nacht boot naar Ghazouet in Algerije zullen nemen. Vertrek is rond middernacht en de overtocht duurt ongeveer negen uur, dus we overnachten op de boot in een slaap hut.
Dag 3 – Veerboot - Ghazaouet – Mostaganem
We komen in de ochtend aan in de haven van Ghazaouet. De gehele grensprocedure zal naar verwachting enkele uren in beslag nemen. Algerije staat bekend om haar lastige bureaucratie en dat merken we direct in dit soort situaties. Eenmaal de grens gepasseerd rijden we door het heuvelachtige gebied richting het oosten. We passeren het grote meer van Oran en stoppen in de gelijknamige stad voor lunch. Deze streek staat bekend om haar olijfplantages en wijngaarden. Na Oran volgen we de kust zoveel mogelijk richting het kust plaatsje Mostaganem. Je zult de eerste dag moeten wennen aan het verkeer dat toch iets chaotischer is dan in Spanje.
Dag 4 - Mostaganem – Algiers
we volgen bijna de gehele dag de mooie kust route. Deze geeft ons regelmatig een mooi zich over de middellandse zee. Deze kust route wordt door een bergketen afgesloten van de rest van het land. Aan de kust ligt ook de grote hoofdstad Algier, waar we vanavond zullen blijven. Blijf vooral bij het binnenrijden van de stad goed bij elkaar.
Dag 5 - Algiers – Verblijf
We verblijven hier een extra dag om de stad verder te ontdekken. Algiers heeft ruim drie miljoen inwoners, dus het is best hectisch op straat. Een bruisende stad met veel oude gebouwen maar ook moderne kunst is er. Je kunt ook de Algerijnse Notre Dame bezoeken. Algerije en zeker Algiers heeft nog een grote christelijke gemeenschap die regelmatig de kert bezoekt.
Dag 6 - Algiers – Bou Saada
De stad uitrijden zal de nodige tijd in beslag nemen. Eenmaal de drukte van de grote wegen achter ons gelaten komen we op een rustige binnendoor weg naar het zuiden. Deze slingert door de heuvels heen met af en toe mooie uitzichten. Ten zuiden van de bergen begint het oneindige droge achterland van Algerije. Bou Saada ligt op de overgang van het nog groene laagland en de droge vlaktes. Het is een oase stad met groene palmen en een grote moskee, tegen een bruine bergketen gelegen. We komen hier op tijd aan zodat je nog tijd hebt om het stadje tge bezoeken.
Dag 7 – Bou Saada – Ghardaia, Dag 8 – Ghardaia - verblijf
We komen nu echt in de woestijn terecht links en rechts kun je kamelen tegen komen en er zijn steeds minder medeweggebruikers te zien. Plaatsen om te stoppen worden steeds minder en wind kan soms hard en erg droog zijn. Ghardaia is een echte ommuurde woestijn stad en nog opvalled groot. We verblijven hier een dag om de stad te bezoeken en eventueel uitstapjes in de omgeving te maken.
Dag 9 – Ghardaia – El Ouad
We rijden nog iets verder naar het zuiden en buigen dan af naar het oosten. Het is nog steeds een woestijd gebied waar we doorheen rijden, maar mooie heuvelruggen wild in de omgeving verspreid. Het is een lange dag met meer dan 400 km te gaan, door de leegte en woestenij. Dan komen we aan in El Ouad. Tussen vertrek en eindpunt liggen slechts twee plaatsen. Deze moeten we goed gebruiken voor proviand en benzine. El Ouad is een grote stad in de woestijn.
Dag 10 – El Ouad – Qibly
Het is een kleine twee uur rijden naar de grens met Tunesie. Deze zal waarschijnlijk een stukje sneller gaan dan Algerije binnenkomen. Tunesie is naar verwachten een stukje minder bureaucratisch. Aan de oostkant van de grens ligt direct het grootste zout meer van Tunesie, Chott el Djerid. Hier is een weg dwars doorheen gebouwd welke wij zullen nemen. Links en rechts zie je zoutwin lokaties. Aan de overkant van het meer zijn een aantal kleine plaatsjes waar wij zullen overnachten.
Dag 11 – Qibly – Kairouan
Over een goede weg rijden we naar het oosten, nog steeds door een woestijn achtig gebied. Dan komen we bij de kust en volgen een stukje de kustlijn naar het noorden. Dan rijden we weer land inwaards en komen in de drukkere bewoonde delen van het land. Kairouan is een prachtige oude stadf met een mooie citadel. Deze kun je deze middag of anders morgen ochtend bezoeken.
Dag 12 – Kairrouan – Tunis
Een niet al te lange rit vandaag als we gisteren geen tijd hadden om het stadje te bezoeken dan kan dat deze ochtend nog. Daarna rijden we naar de hoofdstad Tunis Grotendeels over de hoofdweg, het drukke verkeer is hier moeilijk te vermijden.
Dag 13 – Tunis – vertrek Veerboot
De boottocht naar Sicilie duurt circa 13 uur. Het is een nachtboot. Omdat er verschillende diensten zijn weten we op dit moment nog niet de vertrektijd. Tijdens de overtocht heb je een bed in een kajuit.
Dag 14 – Aankomst – Palermo
De reis duurt 14 uur en komen de volgende dag rond 14.00 uur aan in Palermo. Vanaf de hanve is het niet ver naar het hotel. De rest van de middag kun je Palermo bezoeken. Palermo is de hoofdstad van Sicilië, een van de meest beroemde eilanden van Italië. De stad heeft een rijke geschiedenis en cultuur en biedt bezoekers een scala aan attracties en activiteiten. Het is de thuisbasis van enkele van de meest indrukwekkende architectonische bezienswaardigheden in de wereld, evenals een overvloed aan musea, galerijen, parken en restaurants, dus je hoeft er niet te vervelen.
Dag 15 - Palermo – Messina
We staan vroeg op want we gaan een mooie route rijden over het eiland Sicilië. Begin rijden we langs de kust om vervolgens via Madoni Nationaal Park naar Nicosia te rijden, een schilderachtig dorp in de bergen. Vervolgens rijden we naar de meest bekende en actieve vulkanische berg van Europa, de Etna genaamd. Met een top van 3.329 meter en de witte toppen is het een indrukwekkend gezicht. Vervolgens rijden we het laatste gedeelte weer via de zuiderlijke kustweg naar Messina.
Dag 16 - Messina – San Giovanni in Fiore
Na het ontbijt nemen we meteen de ferry die ons in 20 minuten van Sicilië naar Italië brengt. We zitten nu in de voet van de laars van Italië. We rijden de binnenlanden in om via bochtige bergwegen aan te komen bij ons volgende bestemming San Giovanni in Fiore, een schilderachtig dorp aan de voet van de berg Monte Neri in het Sila regio.
Dag 17 - San Giovanni in Fiore – Parc Del Matese
We rijden de voet uit van de laars en gaan via o.a. de Nationale parken Del Pollino en de val D’Ágri naar Parc Del Matese. De Monti del Matese is een bergketen op de grens van de Zuid-Italiaanse regio's Campanië en Molise. Een indrukwekkende gebergte, dat deel uitmaakt van de Apennijnen, heeft als hoogste top de 2050 meter hoge Monte Miletto.
Dag 18 - Parc Del Matese – Monti Sibillini
Deze dag wordt een volgende indrukwekkende motorrit naar Monti Sibillini gelegen in de regio's Marche en Umbria. Het binnenland is mooi voor motorrijders die van bergen en bochten houden, via de Nationaal Parken Abruzzo en Sirente Velini eindigen we in Monti Sibillini, een ruige bergketen met maar liefs 50 toppen en 70.000 hectare waar het in de nacht flink kan afkoelen.
Dag 19 - Monti Sibillini – Florence
We rijden verder naar het noorden en zitten al in midden van Italië. We blijven de binnenwegen opzoeken die ons steeds door leuke dorpjes voert en ook diverse wijngaarden, immers rond Florence zijn de bekende wijnen te vinden.
Dag 20 – Florence – verblijf
Florence, de hoofdstad van het prachtige Toscane, staat bekend als Art City bij uitstek. Kunstliefhebbers raken betoverd bij de aanblik van het oeroude Palazzo Vecchio, de beroemde David van Michelangelo en de surrealistische, fraaie kathedraal de Duomo met haar naastgelegen klokkentoren. Breng vele zoete uren door in de Galleria degli Uffizi en de Galleria dell' Accademia, twee belangwekkende kunstmusea op wereldniveau. En natuurlijk zet u voet op de middeleeuwse brug over de rivier de Arno, Ponte Vecchio. Deze vreemdsoortige Ponte wordt omgeven door bijzondere verhalen en legendes en is hét symbool van Florence. Met de vele lekkere restaurants is deze dag compleet.
Dag 21 - Florence – Edolo
We rijden verder en gaan richting de dolomieten. Via het Garda meer die we rechts laten liggen komen we aan de voet van de meest bekende berg van de dolomieten, De Stelvio.
Dag 22 - Edolo – Tubingen
Vandaag hebben we 2 opties als het weer goed is, namelijk de Stelvio rijden en via oostenrijk naar Duitsland Tubingen te gaan over anders via Zwitserland en de Bodensee.
Dag 23 - Tubingen – Thuis
De laatste rit van vandaag. We kunnen verder via de binnenweg naar Nederland rijden of anders in verband met tijd de snelweg nemen om op tijd weer thuis te zijn.
-
Reisdetails
Reiscode:MIDCategorie:On road (eigen motor)Groepsgrootte:8 - 14Dagen:21Prijs:vanaf 4.495,-
-
Vertrekdata
ReiscodeVertrekStatus
-
Routekaart