EUROPA
Deze prachtige motorreis zal jou rijvaardigheid op de proef stellen. De reis gaat door Tsjechië en Slowakije. De unieke landschappen leiden je door de Slowaakse Karpaten. Je zult genieten van de authentieke dorpjes, kronkelende bergweggetjes en een prachtig cultureel erfgoed. We bezoeken Bratislava en Boedapest voordat we doorgaan naar Roemenië. Hier rijden we over - volgens Top gear - Europa's mooiste weg: Transfagarasan. Het is tijdens de wintermaanden dat deze weg is afgesloten vanwege de sneeuw en eind mei is hij meestal weer open. Zo niet, dan zullen we een omweg moeten maken. We volgen daarna een mooie route door Bulgarije voordat we bij de Turkse grens aankomen.
TURKIJE
Op onze route van Edirne naar Istanbul steken we de brug over de Bosporus over en rijden onze eerste kilometers door Azië. Na een dag Istanbul betreden we het grote achterland van Turkije. Turkije heeft een zeer goede infrastructuur, dus elke dag moeten we onze routekeuze in balans brengen met de afstanden die we moeten afleggen. De lange afstanden leggen we af via hoofdwegen, verder nemen we zoveel mogelijk kleinere wegen. De accommodatie is altijd klein en niet druk met normale toerististen. Safranbolu is een door UNESCO beschermde stad. Omdat het binnenland van Turkije veel te bieden heeft, bereiken we pas vanaf Trabzon de kust van de Zwarte Zee; Hier begint een prachtige route langs de kust naar de grens met Georgië.
GEORGIË
Direct na de grens nemen we een weggetje dat naar heuvelachtig terrein leidt. Georgië is het land van oude beschavingen en traditionele kloosters en kerken. Het is het eerste land dat het christendom officieel tot staatsgodsdienst heeft uitgeroepen. Georgië is het land met één van de 14 officiële taalgeschriften in de wereld en stond in 2016 op de representatieve lijst van de UNESCO van het immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid. Hoewel het Romeinse alfabet vaak wordt gebruikt, kunnen alle inwoners het oude schrift lezen en schrijven. Tijdens deze reis komen we Georgië binnen in twee aparte rondes. Eerste keer uit Turkije raakten we de grens met Armenië. De tweede keer komen we uit Armenië en brengen we twee nachten door in de hoofdstad Tbilisi. Daarna volgt een prachtige route door de Kaukasus naar Azerbeidzjan.
ARMENIË
Armenië grenst aan vier landen. Maar het heeft alleen een goede verhoudingen met twee van deze. De grenzen met Turkije en Azerbeidzjan blijven gesloten. Tegen Turkije is het vanwege de Armeense genocide en tegen Azerbeidzjan vanwege het Nagorno-Karabach-conflict. Toch willen we dit zeer bijzondere land graag meenemen in de reis. Het heeft een prachtige natuur, een eeuwenoude christelijke cultuur, vele kloosters en mooie kerken. De grens met Georgië is open en we gebruiken deze om het land binnen te komen. Na een nacht in Yerevan, de hoofdstad van Armenië en een fantastische route langs de berg Aragat met uitzicht op de berg Ararat in Turkije, rijden we langs het meer van Sevan Georgië weer binnen bij een andere grensovergang.
AZERBEIDZJAN
We rijden het land binnen via de noordgrens. Aan de rand van de Kaukasus brengen we de nacht door in een klein dorp voordat we naar de Kaspische Zee en de havenstad Baku rijden. Het is interessant om te zien hoe snel deze stad, die werd uitgebreid dankzij olie-inkomsten, werd gemoderniseerd na haar bevrijding uit de Sovjet-Unie. Het is een kosmopolitische stad met een overvloed aan moderne opvallende architectuur met behoud van een eeuwenoud, gedeeltelijk bebouwd centrum. Het is niet Amsterdam, maar Baku is de laagste hoofdstad ter wereld. Delen van de stad liggen niet minder dan 25 meter onder zeeniveau.
IRAN
Vanuit Baku rijden we langs de Kaspische Zee naar de Iraanse grens en verder naar de charmante stad Lahijan, die wordt omgeven door theeplantages. We rijden door een van de groenste delen van Iran naar de hoofdstad Teheran. We verblijven twee nachten in deze grote stad met 12 miljoen mensen. Er zijn hier verschillende attracties te zien, waaronder het indrukwekkende Golestan-paleis, dat sinds de val van de sjah een museum is. Op voorwaarde dat er niet te veel smog is, kun je een geweldig uitzicht krijgen over deze enorme stad vanaf de 45 meter hoge Freedom Tower die Shah bouwde. Vanuit Teheran rijden we noordoostelijk door de bergen en door het indrukwekkende Golestan National Park naar de grens met Turkmenistan.
TURKMENISTAN
Waarschijnlijk het meest bijzondere land op deze reis. Van alle Stan-landen is dit het minst bekende en meest ontoegankelijke land. Dit is ook het enige land op de route waar een volgauto en lokale begeleiding verplicht zijn. De grensovergang naar Turkmenistan wordt een van de moeilijkste van deze reis. Ambtenaren bepalen het geschatte aantal kilometers dat in het land zal worden afgelegd op basis van onze route. Deze afstand wordt omgerekend naar de hoeveelheid liters brandstof die we hiervoor nodig hebben. Vervolgens bepalen ze het verschil in brandstofprijs per. liter tussen Nederland en Turkmenistan, en dit wordt dan vermenigvuldigd met het aantal liters. Het resulterende bedrag is de betaling die aan de officials moet worden gedaan. Deze uitgebreide grensprocedure zal enige tijd in beslag nemen.
Niet ver van de grens ligt Asgabat, de hoofdstad van Turkmenistan. We blijven twee nachten in Ashgabat. Deze ietwat bizarre stad is zeker een bezoek waard. Het grote standbeeld van de grote leider moet natuurlijk gezien worden, en ook de prachtige moskeeën. Het is waarschijnlijk de witste stad ter wereld omdat de gebouwen volgens de wet van wit marmer zijn gemaakt. De volgende dag rijden we door de Karakum-woestijn naar het dorpje Derweze. We worden vaak gewaarschuwd voor kamelen op de weg en we zullen er zeker een paar zien. In de buurt van Derweze vind je een eigenaardige krater die is ontstaan tijdens het boren naar aardgas in 1971. De grond onder het booreiland stortte in en creëerde een groot gat met een diameter van ca. 70 meter. Om de uitstoot van giftig gas te voorkomen, is besloten het gas te verbranden. Tot op heden gaat het vuur door. De lokale bevolking noemt het "Gateway to Hell".
Vanuit Derweze vervolgen we onze reis door de woestijn en dan noordwaarts naar de grens met Oezbekistan.
OEZBEKISTAN
We nemen afscheid van onze turkmeense bestuurder van de volgauto. Na het ophalen van alle grænspapieren rijden we door het laagland naar de stad Samarkand. Deze stad speelde ook een belangrijke rol in de zijde karavanen tijd. Dan is een vlakke route door het smalle deel van het land, en we komen aan in de hoofdstad Tashkent. Er is veel te zien in Tashkent. Oude moskeeën die doet denken aan de zijde route en je kunt er gemakkelijk een hele middag vermaken. Door het heuvelachtige landschap, zullen we verder richting het oosten rijden en bverblijven in Fergana, voordat we de grens met Tajikistan bereiken.
TAJIKISTAN
De Pamir Highway is gebouwd door de russen als een verdediging tegen de oprukkende britse koloniale troepen uit het zuiden. De weg loopt langs de grens met Afghanistan door middel van één van de wildste en meest afgelegen gebieden op aarde. Na twee nachten in Dushanbe, beginnen we aan het zwaarste deel van de reis. Hotels zijn hier beperkt, en we slapen regelmatig bij de mensen thuis. In deze lege woestijn, met zijn zeer gastvrije mensen zijn hier niet veel toeristen. In de ruige, ruwe bergen, ver boven de trælinjen rijden we op de Pamir Highway. We blijven minstens tien dagen in een redelijke hoogte voordat we weer naar beneden gaan naar Kirgizië. Dit is een vrij moeilijk deel van de reis, het brengt ons naar een unieke motorreis bestemming, één van de laatst overgebleven natuurlijke geheimen op aarde!
KIRGIZIE
Eenmaal de grens over, rijden we het centrum van Osh binnen. Hier is onze eerste nacht. In tegenstelling tot de buurlanden Kazachstan en Oezbekistan heeft Kirgizië nauwelijks vlakke streken. Het Tian Shan-gebergte is erg ruig en er zijn geen doorgangen voor sommige hoge delen. Een prachtige route leidt ons naar het Toktogul-meer, een gebied dat voornamelijk wordt bewoond door inboorlingen van de Kirgizische yurts. Een prachtige laatste route brengt ons uiteindelijk naar de hoofdstad Bishkek.
KAZACHSTAN
Hier komen we nauwelijks mensen tegen. Het is een dunbevolkt land met uitgestrekte steppen, prachtige bergen en woestijnen. Het Talass Alatau-gebergte ligt aan de zuidkant van de zijderoute en is een waar paradijs voor natuurliefhebbers. De Issyk-vallei staat bekend om zijn dieren in het wild, zoals adelaars en marmotten. Op het Assy Plateau leven nomaden met hun geiten, schapen en paarden. In de zomer bouwen veel gezinnen hun yurts, de traditionele vilten tenten. Het Tien Shan-gebergte bevindt zich op de Kolsaimer. Altyn Emel National Park is een halfwoestijn voor te veel landschapsfotografen en een unieke plek om foto's te maken. Het maanlandschap bij de woestijnbergen Aktau en Katutay en de zingende duinen zijn ook erg spectaculair.
RUSLAND
Rusland ligt gedeeltelijk in Europa en gedeeltelijk in Azië. Het rijke en turbulente verleden van de Russen en de grote verschillen tussen de grote steden en het platteland zorgen voor bijzondere ervaringen.
MONGOLIË
Mongolië, het meest dunbevolkte land ter wereld en heeft adembenemende landschappen en uitgestrekte steppen. Onderweg komen we de Mongoolse Gers tegen, de traditionele nomadententen die nog steeds een belangrijke rol spelen in het landschap. De Tsagaan-bevolking leeft op de grens met Siberië. dit zijn een nomadisch volk dat ook aan de andere kant van de grens in Siberië woont.
JAPAN
Japan is eigenlijk een motorland. Het is behoorlijk bergachtig met mooie bergweggetjes en is tegelijkertijd fascinerend modern maar zeer traditioneel. Tijdens deze tour ga je kennismaken met ultramoderne steden en traditionele historische dorpen en gebruiken. Japan is een fascinerend land in al zijn fascinaties en geweldig om te ontdekken op de motor. Aangekomen in Tokyo gaan we naar de haven om onze motoren af te leveren voor transport terug naar Nederland. Je motor komt aan in de haven van Rotterdam. Je motor moet je dus ophalen in Rotterdam.
-
Reisdetails
Reiscode:CAZCategorie:SpecialsGroepsgrootte:8 - 12Dagen:96Prijs:vanaf 16.500,-
-
Vertrekdata
-
Routekaart
-
Film