EUROPA
Deze prachtige motorreis begint met heerlijk stuurwerk door Tsjechië en Slowakije. Geweldige natuur begeleidt ons in de Slowaakse Karpaten. Genieten van authentieke dorpjes, slingerende bergwegen en wonderschoon cultureel erfgoed. We overnachten in Bratislava en Boedapest alvorens we doorrijden naar Roemenië. Hier rijden we over, volgens Topgear, de mooiste weg van Europa: de Transfagarasan. In de wintermaanden is deze pas dicht vanwege de sneeuw, eind mei is de pas meestal weer open. Mocht dit niet zo zijn, dan zullen we moeten omrijden. Dan volgt nog een mooie route door Bulgarije voordat we aankomen bij de grens met Turkije.
TURKIJE
Als we vanuit Edirne naar Istanbul rijden, steken we de de brug over de Bosporus over en rijden we de eerste kilometers in Azië. Na een dagje Istanbul rijden we het gigantische achterland van Turkije in. Turkije heeft een ontzettend goede infrastructuur. We moeten onze wegkeuze dus dagelijks afstemmen op de af te leggen afstanden. De grote afstanden leggen we af over de hoofdwegen, terwijl we daarnaast zoveel mogelijk kleinere binnendoorwegen volgen. De overnachtinsplaatsen zijn in ieder geval klein en niet toeristisch. Safranbolu is een door Unesco beschermde stad. Omdat de binnenlanden van Turkije zeer de moeite waard zijn, gaan we via Trabzon langs de kust van de Zwarte Zee. Hier begint een prachtige route naar de grens met Georgië.
GEORGIE
Direct na de grens slaan we weer een smalle weg in die de heuvels in leidt. Georgië is het land van oude beschavingen en klassieke kloosters en kerken. Het is het eerste land dat officieel het christelijke geloof tot staatsreligie uitriep. Georgië is ook het land met een van de 14 officiele taalgeschriften ter wereld. Hoewel het Romeinse alfabet vaak gebruikt wordt, kunnen alle inwoners het oude schrift lezen en schrijven.Tijdens deze reis rijden we twee keer Georgië binnen. De eerste keer vanaf Turkije. We buigen dan direct af naar de grens met Armenië. De tweede keer komen we vanuit Armenië en verblijven we twee nachten in de hoofdstad Tblisi.
ARMENIE
Vanuit Georgie komen we Armenie binnen. Armenie strijdt met Georgie om de titel van eerste christelijke staat ter wereld. Ook hier vind je dus veel oude kerkjes en klooster. We rijden langs het Swan meer naar het zuiden en blijven een nacht in de rustige hoofdstad Yerevan. Armenie grens met een smal stukje land aan Iran. Dit is een bergachtige gebied met slechts enkele wegen. We blijven nog een nacht in een bergdorpje overnachten voordat we naar de grens slingeren.
IRAN
Mogen we Iran nu wel of niet in met grotere dan 250 cc motoren? Eerst mocht het wel, toen weer niet. En de laatste status is dat het weer wel mag. In Iran rijden we drie dagen door berggebied en de kust naar de drukke hoofdstad Tehran. Hier blijven we een dag om de stad te verkennen, zoals de grote markt en de voormalige Amerikaanse Ambassade. Je zult ervaren dat de Iraniers een van de meest vriendelijke en gastvrije volkeren op aarde zijn. Na de hoofdstad rijden we naar het Oosten van het land. De afstanden tussen overnachtingsmogelijkheden in Iran zijn groot. Het zijn dus volle lange dagen naar de grens met Turkmenistan door afwisselend hooggebergte met oneindige slingerwegen en droge vlaktes als uitlopers van de woestijn.
TURKMENISTAN
Waarschijnlijk het meest bijzondere land op deze reis. Van alle Stan-landen is dit het minst bekende en meest ontoegankelijke land. Dit is ook het enige land op de route waar een volgauto en lokale begeleiding verplicht zijn. De grensovergang naar Turkmenistan wordt een van de moeilijkste van deze reis. Ambtenaren bepalen het geschatte aantal kilometers dat in het land zal worden afgelegd op basis van onze route. Deze afstand wordt omgerekend naar de hoeveelheid liters brandstof die we hiervoor nodig hebben. Vervolgens bepalen ze het verschil in brandstofprijs per. liter tussen Nederland en Turkmenistan, en dit wordt dan vermenigvuldigd met het aantal liters. Het resulterende bedrag is de betaling die aan de officials moet worden gedaan. Deze uitgebreide grensprocedure zal enige tijd in beslag nemen.
Niet ver van de grens ligt Asgabat, de hoofdstad van Turkmenistan. We blijven twee nachten in Ashgabat. Deze ietwat bizarre stad is zeker een bezoek waard. Het grote standbeeld van de grote leider moet natuurlijk gezien worden, en ook de prachtige moskeeën. Het is waarschijnlijk de witste stad ter wereld omdat de gebouwen volgens de wet van wit marmer zijn gemaakt. De volgende dag rijden we door de Karakum-woestijn naar het dorpje Derweze. We worden vaak gewaarschuwd voor kamelen op de weg en we zullen er zeker een paar zien. In de buurt van Derweze vind je een eigenaardige krater die is ontstaan tijdens het boren naar aardgas in 1971. De grond onder het booreiland stortte in en creëerde een groot gat met een diameter van ca. 70 meter. Om de uitstoot van giftig gas te voorkomen, is besloten het gas te verbranden. Tot op heden gaat het vuur door. De lokale bevolking noemt het "Gateway to Hell".
Vanuit Derweze vervolgen we onze reis door de woestijn en dan noordwaarts naar de grens met Oezbekistan.
OEZBEKISTAN
We nemen afscheid van onze turkmeense bestuurder van de volgauto. Na het ophalen van alle grænspapieren rijden we door het laagland naar de stad Samarkand. Deze stad speelde ook een belangrijke rol in de zijde karavanen tijd. Dan is een vlakke route door het smalle deel van het land, en we komen aan in de hoofdstad Tashkent. Er is veel te zien in Tashkent. Oude moskeeën die doet denken aan de zijde route en je kunt er gemakkelijk een hele middag vermaken. Door het heuvelachtige landschap, zullen we verder richting het oosten rijden en bverblijven in Fergana, voordat we de grens met Tajikistan bereiken.
TAJIKISTAN
De Pamir Highway is gebouwd door de russen als een verdediging tegen de oprukkende britse koloniale troepen uit het zuiden. De weg loopt langs de grens met Afghanistan door middel van één van de wildste en meest afgelegen gebieden op aarde. Na twee nachten in Dushanbe, beginnen we aan het zwaarste deel van de reis. Hotels zijn hier beperkt, en we slapen regelmatig bij de mensen thuis. In deze lege woestijn, met zijn zeer gastvrije mensen zijn hier niet veel toeristen. In de ruige, ruwe bergen, ver boven de trælinjen rijden we op de Pamir Highway. We blijven minstens tien dagen in een redelijke hoogte voordat we weer naar beneden gaan naar Kirgizië. Dit is een vrij moeilijk deel van de reis, het brengt ons naar een unieke motorreis bestemming, één van de laatst overgebleven natuurlijke geheimen op aarde!
AFGHANISTAN
Afghanistan? Ja Afghanistan. Op dit moment is de veiligheids situatie zodanig dat verwachten zonder problemen het land door te komen. Mocht de situatie veranderen dan zullen we de route natuurlijk aanpassen, dit geldt voor alle landen op de route. We komen vanuit Tajikistan het land binnen. We rijden over de friendship brug naar de overkant en zijn dan in het bijzondere Afghanistan. Je merkt direct dat de mensen erg vriendelijk en behulpzaam zijn. De grens procedure zal even duren. Daarna rijden we onze eerste kilometers in Afghanistan. De eerste overnachtingen hebben we in Kunduz. De route naar Kabul is lang. Het eerste deel is prima verhard en vlak. Zogauw we de bergen in komen is de weg slecht. Ook in de vele tunnels is de weg slecht en vol met gaten. Over dit deel zullen we lang doen. Na de laatste pas begint het asfalt weer. Onderweg zullen we verschillende keren moeten stoppen bij checkpoints. Paspoorten en visa worden gecontroleerd en er wordt een praatje gemaakt. Blijf altijd vriendelijk en houd je zover je kunt aan de regels. Het is belangrijk een lange broek aan te hebben, geen foto's van vrouwen te maken (als je ze al ziet) en alcohol is ten strengste verboden. Na een verblijf dag in het traditionele Kabul rijden we in een dag naar Peshawar in Pakistan. Je zult terug denken aan Afghanistan met een heel ander beeld dan je gekomen bent. Het is een fascinerend land, met een heel gastvrije vriendelijke bevolking.
PAKISTAN
We komen via de mooie Kyber pas het land in. Pakistan is een stuk drukker en chaotischer dan Afghanistan. In het grens gebied wonen heel veel Afghanen dat zie je aan de kledingstijl. Na Peshawar verlaten we het berg gebied en de Tribal zone, zoals ze het in Pakistan noemen en rijden we richting de hoofdstad Islamabad voor een overnachting en daarna direct door naar Lahore. Hier bezoeken we het fort voordat we de grens met India over rijden.
INDIA
Net over de grens ligt de plaats Amritsar. Dit is de hoofdplaats van de Sikh religie. In de stad staat de gouden tempel. We hebben een dag ingebouwd om deze te bezichtigen. Door het laagland rijden we richting het noord oosten. We rijden de lage delen van de Himalaya in. Via prachtige bergwegen komen we bij de grens met Nepal.
NEPAL
In Nepal verblijven we twee nachten in een klein dorp om het dagelijkse leven mee te maken. Vervolgens rijden we via de lage Tarai naar het midden van het land en klimmen dan de bergen in naar Pokhara. Hier blijven we een dag voordat we naar onze eindbestemming Kathmandu rijden. Kathmandu is een leuke stad, we blijven hier drie dagen. Een dag hebben we nodig voor het regelen van de verscheping van de motoren.
-
Reisdetails
Reiscode:NNECategorie:SpecialsGroepsgrootte:8 - 16Dagen:60Prijs:vanaf 14.950,-
-
Vertrekdata
ReiscodeVertrekStatus
-
Routekaart