Motoren
Deze reis maak je op je eigen motor. Deze moet vanzelfsprekend goed geprepareerd zijn. We rijden voornamelijk over geasfalteerde wegen. Echter de kwaliteit van deze wegen kunnen door weersomstandigheden (deels) vrij slecht zijn. Dit maakt deze reis geschikt voor veel types motoren. Maar gezien de wisselende kwaliteit wegen en kwaliteit van het asfalt en de onvermijdbare onverharde delen raden we het af om een motor met een kleine grondspeling te kiezen. Verder moet de motor uiteraard voorzien zijn van een set nieuwe banden. Het is aan te rijden de motor te voorzien van All-road banden. Naast een grote beurt vooraf is het belangrijk dat je met –nagenoeg- nieuwe banden vertrekt. Omdat iedereen op een andere type motor rijdt, zul je zelf je eigen reserve onderdelen moeten meenemen. Deze worden vervoerd door de volgauto.
Volgauto
Tijdens de gehele reis zal een volgauto uit Nederland meereizen. Deze volgauto wordt bestuurd door een Nederlandse chauffeur. De volgauto vervoert je bagage en je reserve onderdelen. In de volgauto is ook plaats om een motor met pech tijdelijk mee te nemen. De volgauto is een transport bus waar in nood gevallen ook een motor in geplaatst kan worden. De bus rijdt altijd dezelfde route en rijdt na aankomst in Nepal terug naar Nederland via de korte route.
Monteur
Er is geen echte monteur op de reis aanwezig. De volgauto chauffeur heeft wel technische kennis en kan kleine motor problemen verhelpen.
Reisbegeleider
Deze reis zal begeleid worden door een reisbegeleider van Motor Trails. Deze rijdt mee op zijn eigen motor.
Lokale gids
In Landen waar dit verplicht is zullen wij een lokale gids gebruiken. Deze reist mee in de volgauto. In Iran, Turkmenistan, Afghanistan en Pakistan zal dit het geval zijn.
Kleding
Verplicht zijn een helm, motorjas met bescherming, handschoenen, een goede stevige (motor)broek met bescherming of met losse kniebescherming en stevige hoge (berg) schoenen. Het kan vooral in het voor- en najaar erg warm worden in de lage delen van de reis. Een zomer motorjas met becherming is daarom aan te raden. Op koudere delen in de bergen kun je dan indien nodig extra kleding onder je jas dragen. Verder is een goede zonnebril nuttig en een helm met vizier die beschermt tegen het stof.
Visa
Voor meerdere landen geldt een visumplicht. Visa kosten en visum aanvraagkosten zijn niet inbegrepen in de reissom . Voor de visa die vooraf aangevraagd moeten worden, kunnen wij de afhandeling doen. Wij vragen hiervoor 45,- per visa, per paspoort. Hieronder een lijst met landen en benodigde visa.
- Europa - nvt
- Turkije - aan grens - gratis
- Georgie - aan grens - gratis
- Armenie - aan grens - gratis
- Iran - vooraf via Ambassade. Voor Iran is een uitnodigingsbrief nodig om een visum aan te vragen. Deze uitnodigingsbrief is inclusief de reissom.
- Turkmenistan - aan de grens obv een uitnodigingsbrief, deze brief regelen wij en is inclusief de reissom
- Oezbekistan - aan de grens - gratis
- Tajikistan - vooraf online, maar dit lukt vaak niet. Daarom via Ambassade in Brussel
- Afghanistan - vooraf via Ambassade in Den Haag obv uitnodigingsbrief. Brief regelen wij en is inclusief de reissom.
- Pakistan - vooraf via Ambassade in Den Haag obv uitnodigingsbrief. Brief regelen wij en is inclusief de reissom.
- India - vooraf online aanvraag
- Nepal - aan de grens - betaald
Internationaal rijbewijs en Carnet
Voor de meeste landen heb je een Internationaal Rijbewijs nodig. Dit kun je bij een ANWB winkel kopen.
Carnet de passage:
Een Carnet de passage is noodzakelijk voor een paar landen op de route. Dit zijn Iran, Pakistan, India en Nepal. Dit betekent dat je deze dus vooraf moet aanvragen. Dit kun je dit via de duitse Adac. Je betaalt dan twee bedragen. Een keer de aanvraagkosten en een keer een borg. De borg krijg je weer terug als je motor weer terug is in Nederland.
Meer informatie over het Carnet vind je hier:
https://www.adac.de/reise-freizeit/reiseplanung/fahrzeug-weltreise/carnet-de-passages-english/
Overnachtingen
Tijdens deze reis overnachten we doorgaans in wat kleinere hotels, met kamers met eigen badkamer. We maken gebruik van tweepersoons kamers tenzij je een eenpersoonskamer hebt geboekt.
Motortransport
De reis eindigt in Kathmandu in Nepal. Nepal heeft geen zee dus verschepen van de motor uit dit land is lastig. De beste optie om de motor terug te transporteren is per luchtvracht. Wij kunnen dit voor je regelen. We hebben dit niet bij de reissom inclusief gedaan.
Kosten van de luchtvracht zijn afhankelijk van het gewicht van je motor. Maar gemiddeld moet je rekening houden met 1.500,- voor een reguliere motor. Deze kosten zijn inclusief het inkratten, douane afhandeling en al het papierwerk in Nepal. De eventuele afhandelingskosten op Schiphol zijn niet inbegrepen.
Meer details over de reis en wat je mee moet nemen staan in het reishandboek dat je ongeveer een maand voor vertrek ontvangt.
-
Reisdetails
Reiscode:NNECategorie:SpecialsGroepsgrootte:8 - 16Dagen:60Prijs:vanaf 14.950,-
-
Vertrekdata
ReiscodeVertrekStatus
-
Routekaart