Dag 1 - Amsterdam - Vertrek
Dag 2 - Aankomst - Antananarivo
De reisbegeleider wacht je op op de luchthaven en brengt je naar het hotel in het centrum van de stad. Antanarivo ligt in een berggebied en dat zie je direct terug in de stad. Alle weggetjes lopen schuin en zijn vaak verbonden via trappen. Het centrum van de stad is het plein van de onafhankelijkheid, eigenlijk meer een twee baansweg gescheiden door een groenstrook. Hier is het altijd druk, maar ook in de straatjes eromheen valt veel te beleven. Dit is allemaal op 5 minuten lopen vanaf ons hotel. Omdat je vroeg in de ochtend aankomt heb je de rest van de dag volop de tijd om de stad te bezoeken.
Dag 3 - Antananarivo - dagtocht
We stappen voor het eerst op de motor en maken een leuke dagtocht. Eerst rijden we een leuke route door de drukke en smalle straatjes van Antanarivo. We rijden door marktstraatjes en staan onvermijdelijk talloze keren vast in de file. Eenmaal de stad uit wordt het verkeer snel rustiger. Ongeveer 20 km buiten de stad ligt Royal Hill. Op deze berg staan verschillende tempels, deze zijn gebouwd door de eerste immigranten uit Zuidoost Azie. En hebben grote gelijkenis met tempel die gevonden worden in Indonesie en Maleisie. De plaats is nog steeds waardevol voor veel Malagasy als een relatie met hun voorouders en hun afkomst. De plaats staat ook op de Unesco beschermd erfgoed lijst.
Terug de stad in rijden is al een avontuur op zich, zeker aan het einde van de middag. Overal staat het verkeer vast. Gelukkig kunnen we met de motoren door de allersmalste straatjes en over marktjes rijden.
Dag 4 - Antanarivo - Ampefy
In de ochtendspits – die van 7 tot 9 duurt – rijden we de stad uit. We steken de hoofdweg over en nemen een goed verharde weg richting het westen. Na een uurtje rijden komen we langs het Lemur park, ofwel het Maki Park. Dit is een opvang centrum voor Maki’s. In het park lopen verschillende soorten Maki’s rond en met een gids loop je door het park en krijg je uitleg over de soort en hun eigenschappen. Hier kunnen we na het bezoek lunchen. Het is dan nog twee uur rijden naar Chute de Lily. Deze waterval is een van de grootste van Madagaskar. Na dit bezoek rijden we een stukje terug en dan verder naar het zuiden. Overnachtingen doen we in het piepkleine dorpje Ampefy in een hotel op de oever van een meer.
Dag 5 - Ampefy - Antsirabe
Na een kleine 50 km wordt de weg onverhard. Het eerste stuk offroad van deze reis dus. Het is een stuk van circa 80 km. De gehele dag rijden we door glooiend landschap met her en der rijstvelden. In de natte periode is het hier groen en in de lange droge maanden is het hier bruin en dor. Na het onverharde stuk volgt nog 40 Km over een asfaltweg tot in Antsirabe. Dit lieflijke stadje is de hoofdplaats van de pousse pousse, een felgekleurde riksja die door mensenkracht getrokken wordt. Enkele historisch koloniale gebouwen maken van dit plaatsje een aangename plek om te stoppen onderweg naar het zuiden.
Dag 6 - Antsirabe - Miandrivazo
Een rit van een viertal uurtjes vandaag, maar op de eindbestemming valt nog wel wat te doen. We volgen de verharde weg richting het westen en dalen voornamelijk af. We verlaten de hogere delen van het land en komen in een licht glooiende omgeving. Het is een dikke 200 Km naar Miandrivazo. Hier parkeren we de motoren, nemen de tijd voor lunch en stappen dan in een boomstamkano voor een boottocht door de vallei. Eind van de middag zijn we terug in Miandrivazo en zoeken een leuke plaats om te eten.
Dag 7 - Miandrivazo - Morondava
We dalen steeds verder af. Eerst naar het zuiden, voor 120 km. Dan hebben we een koffiepauze of vroege lunch in Malaimbandy. Het zijn allemaal super kleine plaatsjes en heel overzichtelijk. Gelukkig heeft de Malagasy keuken veel goede invloeden gehad. Ten eerste de Aziatische, ten tweede natuurlijk de Franse en ten derde is Madagaskar een eiland en dus goed voorzien van vis maar ook van koeien (zeboe) voor het vlees natuurlijk. Letter eten kun je dus in de kleinste plaatsjes. Na de pauze nemen we de verharde hoofdweg naar de kust. Morodava is een gezellig kustplaatsje en een klein strandje. Dit waren de eerste vier rijdagen, over voornamelijk asfalt. Hier komt nu voor de komende dagen een einde aan.
Dag 8 - Morondava - Bekopaka
We vertrekken vroeg want het wordt een lange dag. We rijden door de befaamde Baobab Avenue en vervolgens door het prive natuurreservaat Kirindy. Na 90 km onverharde vaak stoffige zandweg komen we in Belo sur Tsiribihina aan, aan een van de breedste rivieren van het land. Hier moeten we met de veerboot oversteken. Na de lunch volgt nog een dikke 100 km over onverharde gravel wegen tot aan de ingang van het Tsingy nationaal park. Hier overnachten we.
Dag 9 - Bekopaka - Dagtocht Tsingy
Het Tsingy nationaal park is het meest bizarre park van het land. Het park bestaat uit ontelbare spitse rotspieken die bizarre formaties vormen. Er is een wandelroute uitgezet in het park die de verschillende pieken met hangbruggen verbindt. Het is niet voor mensen met hoogtevrees. Als we nog tijd hebben is een stuk noordelijker een tweede route door het park. 's avonds overnachten we voor de tweede keer in Bekopaka.
Dag 10 - Bekopaka - Morondava.
We rijden dezelfde volledig onverharde route weer terug als we heen gekomen zijn. We hebben geen keuze. Lunchen dus weer in Belo Tsiribihina en weer met de veerboot terug. Een van de mooiste dingen die we zullen zien deze reis is de zonsondergang bij de Baobab Avenue. Voor de fotografen onder ons is dit een buitenkans. Motoren in het stof van de onverharde wegen in het oranje licht van de zonsondergang met als achtergrond tientallen prachtige baobab bomen, dat is het tafereel.. Dat worden mooie foto’s maar dat betekent ook een late aankomst in het hotel.
Dag 11 - Morondava - verblijf
Vandaag is een rustdag. Terwijl de mecanicien een groot onderhoud uitvoert op de motoren kunnen wij lekker genieten van het strand, de luie strandstoelen, de verschillende restaurantjes en barretjes die Morondava rijk zijn. De liefhebbers kunnen tegen zonsondergang eventueel nog een keertje naar de Baobab Avenue.
Dag 12 en 13 - Morondava - Manja, Manja - Toliara
Dit worden de twee lastigste dagen van de reis. We rijden door een gebied waar geen hoofdwegen lopen en waar alleen maar piepkleine gehuchtjes zijn gevestigd. Overnachten in Manja is een indicatie maar als de weg lastiger of juist gemakkelijker is zullen we dit aanpassen. Hoewel we de zee niet zien, loopt het eerste deel van de volledig onverharde route loopt langs de kust. Dan buigt deze langzaam af het binnenland in terwijl hij de rivier volgt. Manja ligt een stuk in het binnenland en op zo’n 150 km van Morondava.
Het tweede deel van de route blijf in het laagland en gaat over de Mangoky rivier. Deze moeten we met veerbootjes oversteken. Dan is het nog een dikke 180 km voor we weer aan de kust zijn.
Het zijn twee lange dagen waarvan de zwaarte mede bepaald zal worden door het weer. Wordt het blubber of rul zand en hoeveel water staat er in de rivieren die we moeten oversteken? In de havenplaats Toliara hebben we in ieder geval een heel fijn hotel met warme douches en een goed restaurant. We blijven hier twee dagen.
Dag 14 - Toliara - Verblijf
Deze dag gebruiken we in de maanden juli en augustus om een uitstap per boot naar de walvissen te maken. Maar we moeten wel geluk hebben dat ze in de buurt zijn, er is dus geen garantie dat je ze ook daadwerkelijk zal gaan zien. De boottocht begint ten zuiden van de plaats. Hier zullen we met de motor naar toe rijden. De anderen maanden gaat de boottocht niet door. We kunnen dan ten zuiden van Toliara de grotten van Sarodrane of een prachtig arboretum bezoeken.
Dag 15 - Toliara - Ranohira
We volgen de supergoede highway nr 7. Deze klimt langzaam weer de bergen in. We hebben zelfs een echte pas van 1.056 meter hoogte te beklimmen. Rond het middaguur stoppen we in Ilakaka, een saffier boomtown waar we lunchen en de mijnen en een workshop kunnen bezoeken. Hierna is het nog een uurtje rijden tot in Ranohira waar we overnachten.
Dag 16 - Ranohira - bezoek Isalo Nationaal Park
Isalo is een park dat gelijkenis heeft met de Grand Canyon in Amerika. Het gaat hier niet om de dieren maar wel om de landschappen en rotsformaties. Vandaag gaan we er de hele dag op uit om onder begeleiding van een gids dit park met zijn watervallen, natuurlijke zwembaden en avontuurlijke kloven te verkennen. In het midden van de wildernis krijg je een barbecue lunch voorgeschoteld terwijl ringstaartmaki’s en roodhoofdmaki’s in het struikgewas om je heen spelen.
Dag 17 - Ranohira - Ambalavao
We vervolgen onze weg over highway number 7 tot in Ambalavao. Tegen lunchtijd checken we in in een prachtig hotelletje vlakbij het parkje Anja. Een kort tochtje brengt je al snel bij een grote kolonie ringstaartmaki’s, misschien wel de meest bekende van alle lemuren.
Dag 18 - Ambalavo - Ranomafana
Vandaag rijden we het berggebied in en slingeren naar het noorden. Je hebt alle tijd om foto’s te maken en veel te stoppen in kleine dorpjes. Lunch zullen we ongeveer in Fianarantsoa hebben. Ten noorden van deze stad slaan we af naar het oosten en stoppen bij de watervallen van Namorona. Overnachten doen we in het kleine dorpje Ranomafana.
Dag 19 - Ranomafana - Antsirable.
Vanochtend bezoeken we het regenwoud van Ranomafana. Na het bezoekje nemen we een andere route naar de hoofdweg dan we heen gekomen zijn. Deze is wel onverhard. Dan komen we terug op snelweg 7 en rijden verder naar het noorden. Na de lunch in Ambositra is het nog 90 km naar de eindbestemming. We rijden de hele dag door de hoogste delen van het land, prachtige wegen en mooie vergezichten.
Dag 20 - Antsirable - Antananarivo - terugvlucht
Een mooie slingerweg route terug naar de hoofdstad. Hoe dichterbij we komen hoe drukker het wordt en hopelijk zijn we voor de vroege spits in het centrum geraakt. Zo niet dat is dat een mooie afsluiting van het motorgedeelte van deze reis. De motor later we achter in het hotel en we zeggen gedag tegen de chauffeur en de monteur. Aangezien het vertrek pas ‘s avonds laat is heb je nog de hele middag om door de stad te wandelen en de laatste inkopen te doen. In een leuk restaurant sluiten we deze mooie reis af, en laat in de avond rijden we met een busje naar de luchthaven voor de vlucht terug naar huis.
In sommige gevallen kan het zijn dat de terugvlucht 's middags vertrekt. In dat geval wordt er bekeken of het programma enigszins moet worden aangepast om tijdig in de hoofdstad aan te komen, zodat er nog voldoende tijd is om te douchen, om te kleden en in te checken.
Dag 21 - Aankomst Amsterdam
-
Reisdetails
Reiscode:MADCategorie:AvontuurGroepsgrootte:6 - 10Dagen:20Prijs:vanaf 4.995,-
-
Vertrekdata
-
Routekaart
-
Film