Dag 1 - Vertrek - Amsterdam
Vertrek vanaf Schiphol voor de vlucht naar Osaka
Dag 2 - Aankomst - Osaka
Je wordt opgehaald van de luchthaven door de reisbegeleider. In de middag gaan we met openbaar vervoer naar de motorverhuurder en maak je kennis met de motoren. Door middel van een leuke route door het centrum van de stad rijden we weer terug naar het hotel. Osaka is de tweede stad van het land.
Dag 3 - Osaka - Kamiyama
We rijden de stad uit en volgen voor een klein gedeelte nog de drukke hoofdweg langs de kust richting het zuiden. Vlak voor Wakayama nemen we de veerboot naar het eiland Shikoku. Dit eiland wordt vaak het Tibet van Japan genoemd vanwege haar ruige hooggebergte. Ook heerst op dit eiland nog een traditionele cultuur. Vooral in het binnenland lijkt het alsof de ontwikkeling hier net even wat achterloopt. Zodra we Tokushima uit zijn rijden we over smalle wegen de bergen in. Je komt dan nog nauwelijks verkeer tegen en de route die we uitgestippeld hebben voert je langs verlaten delen van het eiland. We bezoeken een oude houten tempel een waterval en een stuwmeer. Overnachten doen we in een traditioneel Spa-resort. Voor Japanners is dit eigenlijk heel normaal maar voor ons is het toch iets speciaals. Uit de kraan in je badkamer stroomt heet bronwater het ligbad in en op de begane grond van het hotel is een hotspring bad met alle faciliteiten.
Dag 4 - Kamiyama - Matsuyama
Dit wordt een lange afwisselende dag. We rijden de vallei uit en volgen een stukje de hoofdweg totdat we bij een verlaten merengebied komen. De route langs het meer geeft mooie vergezichten. Als we afslaan volgen we een zeer smalle weg die steil naar boven klimt. Na een dorp van twee huizen wordt de weg nog smaller en rijden we zo'n 20 km door verlaten dennenwoud en gaan nog een keer een pas over dit maal met nog scherpere bochten. Terug op de hoofdweg rijden we naar de noordkust van het eiland en lunchen in Niihama een industriele havenstad. Dit geeft goed het contrast weer tussen de kust en het hooggebergte. Over de hoogdweg rijden we vervolgens door naar Imabari voor een mooi uitzicht op een van de langste bruggen van Japan. Deze brug verbindt Shikuko via verschillende tussenliggende eilandjes met Honshu en vanaf het uitkijkpunt is dit goed te zien. Via de kustweg bereiken we Matsuyama. Hier overnachten we.
Dag 5 - Matsuyama - Hiroshima
In de ochtend bezoeken we het kasteel van Matsuyama. Dit kasteel staat boven op een berg waar de stad omheen is gebouwd. Het kasteel is gebouwd in 1602 en is via een kabelbaantje te bereiken. Terug is het een leuke wandeling naar beneden. Na de lunch rijden we naar de haven en nemen de boot terug naar Honshu eiland. Aan de rand van Hiroshima komen we weer aan land. Het is dan nog een klein uurtje naar het hotel. Hier blijven we twee nachten.
Dag 6 - Hiroshima - Verblijf
Hiroshima is natuurlijk bekend van de tragedie op 6 augustus 1945 die een einde aan de tweede wereld oorlog inluidde. Het hedendaagse Hiroshima is een leuke drukke stad met ruim 1 miljoen inwoners. De herinnering aan de Atoombom wordt nog door vele Japanners levendig gehouden. The A-bomb dome is dan ook een van de meest interessante plaatsen die je kunt bezoeken vandaag. In 1996 is het zelfs een Unesco World Heritage site geworden. De overblijfselen van het gebouw staan nog steeds zoals net na de bom. Inmiddels is om de dome een park ontwikkeld met meerdere monumenten ter nagedachtenis van de gebeurtenis en wordt de anti atoombom houding van het land duidelijk gemaakt. Het museum nabij het monument is zo indrukwekkend dat het je zeker op dezelfde gedachte zal brengen. Andere attracties zijn er natuurlijk ook zoals musea en parken. Gewoon een rondje door de stad lopen of een ritje in de metro kan net zo interessant zijn.
Dag 7 - Hiroshima - Sakai Minata
Nadat we de stad zijn uitgereden rijden we een stukje de bergen ten noord oosten van Hiroshima in en komen dan voor de eerste keer op de Japanse tol-snelweg. Dit gebeurt nog een aantal keer deze reis om sneller grotere afstanden te kunnen afleggen door minder interessant gebied. We rijden naar de noord kust van het eiland. We rijden een paar mooie wegen langs de kust.
Dag 8 - Sakai Minata - Kyoto
Dit is een verbindingsdag. We overbruggen de lange afstand door minder interessant gebied dan ook via de tolweg. Dit is een druk industrieel gebied en daarom minder interessant om kleinere wegen te nemen. In de buurt van Osaka is het opletten want daar komen verschillende drukke snelwegen bij elkaar. Aan het eind van de middag komen we aan in Kyoto de voormalige hoofdstad van het keizerrijk.
Dag 9 - Kyoto - Verblijf
Kyoto is de culturele hoofdstad van Japan bekend om haar vele tempels en shrines. Maar op het eerste gezicht is Kyoto een grote stad met neonlichten en druk verkeer. Je hebt dan ook de volle dag nodig om wat verder de kijken om te stad te leren waarderen. Er bevinden zich hier meer van 2000 tempels en kloosters (waarvan er 13 onder Unesco vallen) en tientallen tuinen en musea. Maar als je je even onttrekt aan dit zicht en op zoek gaat naar het klassieke Japan dan zul je hier hele andere belevenissen hebben.
Dag 10 - Kyoto - Ogimachi
Na een kort stukje snelweg zijn we aan de voet van de Japanse Alpen en zullen vandaag voor het eerst dit gebergte inrijden. We klimmen tot in de naaldboombossen en slingeren langs helderblauwe meren. In dit gebied vind je nog vele traditionale plaatsjes met karakteristieke architectuur. Het is een korte rit vandaag en we hebben daarom veel tijd in de middag om verschillende dorpjes te bezoeken. Deze authentieke dorpjes liggen in prachtige valleien in het hooggebergte. Er zijn zoveel van deze historische plaatjes dat je ze onmogelijk allemaal kunt bezoeken. We overnachten in het plaatsje Ogimachi.
Dag 11 - Ogimachi - Matsumoto
We beginnen met een tunnel van ca 12 km of via slingerwegen en hoge passen om de hoge toppen heen rijden. Hoe dan ook het gebied waar we doorheen rijden is het centrum van de Japanse Alpen en bijzonder mooi. We komen nu ook op het hoogste gedeelte van de reis. Direct ten westen van Takayama begint een hooggebergte met het hele jaar door besneeuwde toppen. We nemen de mooie route 462 deze loopt dood bij een skiresort maar vlak voor het einde is een uitdagende zeer smalle weg die ons over de bergkam heen naar de route 158 leidt. Een zijweg hiervan brengt ons vervolgens naar een diepe grot. Binnenin is een bruggestelsel gebouwd zodat je tot ver de grot inkunt. Dan rijden we verder naar Shin Hotaka Onsen. Dit is een spa dorpje met de langste kabelbaan van Azie. Als we nog tijd en zin hebben kunnen we hiermee een van de hoogste alpentoppen opkomen. Dan rijden we enkele kilometers terug en slaan route 5 in.
Net zoals vele wegen in dit gebied is deze weg uitsluitend in de zomermaanden open. De overige maanden ligt rij bedekt onder de sneeuw. Deze weg wordt ook de skyline route genoemd. Het is een van de meest gefotografeerde wegen van het land. En dat is niet voor niets. Via Norikua het eindpunt van deze weg rijden we verder naar Suwa. Bij voldoende tijd zullen we dit doen via smalle bergweggetjes anders nemen we op meerdere punten de hoofdweg. Suwa ligt aan een bergmeer. En ons hotel ligt op een leuke lokatie bij het meer.
Dag 12 - Matsumoto - Magome
Een rustige rijdag. Van ons hotel aan het meer rijden we naar het zuiden. Via smalle wegen door de bergen komen we voor de lunch in het kleine dorpje Magome aan.
Dag 13 - Magome - Shimada
Dit wordt een van de meest afwisselende routes van de reis. We beginnen met een rit over een smalle weg over een mooie pas met prachtige uitzichten. De rest van de ochtend zullen we alleen maar smalle wegen door naaldboombossen volgen. Rond de middag komen het in het thee centrum van Japan. En opeens zijn overal waar je kijkt theeplantages te zien. Als we tijd hebben kunnen we nog een thee museum bezoeken voor een traditionele Japanse theeceremonie. We slingeren verder tussen de plantages door en komen uiteindelijk in Shimada aan. We verblijven in leuk sfeervol eenvoudig hotel in het centrum van de plaats.
Dag 14 - Shimada - Tokyo
We verlaten de theeplantages en zetten koers richting de hoogste berg van het land. Dit is Mount Fuji met 3776 mtr. Goed geoefende lopers beklimmen de berg in 4 uur tijd vanaf het laatste punt dat via de weg bereikbaar is. Dan is het nog 3 uur terug lopen. Wij rijden aan de zuidkant langs de berg en hebben enkele keren mits helder weer uitzicht op de besneeuwde top. Dan beginnen we aan het laatste deel van de reis de rit naar Tokyo. Hoe dichter je bij de stad komt hoe drukker het natuurlijk wordt. We kunnen ervoor kiezen om via de snelweg te gaan die bijna tot in het centrum komt. Maar het is wellicht leuker om de kleinere wegen de stad in te volgen. In ieder geval is het een fantastische belevenis om een stad van 12 miljoen mensen op de motor binnen te rijden. Als we een beetje laat zijn zul je bedekt worden onder een deken van neonlichten wolkenkrabbers en reclameborden. Ons hotel ligt in de wijk Ueno dit is een leuke uitgaansbuurt.
Dag 15 - Tokyo - Verblijf
Je hebt nog twee hele dagen om Tokyo te leren kennen en dat is ook wel nodig. Tokyo heeft zoveel te bieden dat je er wel weken zou kunnen verblijven. De eerste dag brengen we in de ochtend via een leuke route de motoren terug. De rest van de tijd kun je vullen met een bezoek aan de drukke winkelstraten electric city grote parken oneindige ritjes in de 13 metrolijnen. Of koffie drinken op een terrasje aan de lopende banden sushi eten in smalle straatjes of bizar geklede Japanse Gothic meisjes kijken in Shibuya district. Tokyo is leuk en blijft fascineren.
Dag 16 - Tokyo vertrek - Aankomst Amsterdam
-
Reisdetails
Reiscode:JAPCategorie:AvontuurGroepsgrootte:8 - 12Dagen:16Prijs:vanaf 6.695,-
-
Vertrekdata
ReiscodeVertrekStatus
-
Routekaart
-
Film