Dag 1 & 2 - Thuis – Villach (A)
Van het midden van Nederland naar Villach is ongeveer 1100 km. De aanrijroute hebben we daarom gesplitst in twee ongeveer gelijke delen, afhankelijk van je eigen woonplaats natuurlijk. Een tussenovernachting in Duitsland, iets ten noorden van Stuttgart, is bij de reissom inbegrepen. De startplaats is Villach in Oostenrijk.
Dag 3 – Villach – Rakitna (SI)
De eerste echte etappe brengt ons in de Julische Alpen over de Vršic bergpas, met ruim 1600m de hoogste pas van Slovenië. 25 Haarspelden omhoog en 25 haarspelden weer naar beneden. Aan de andere kant volgen we de turquoise Soca rivier, via Bovec en Kobarid. We bezoeken onder andere een reconstructie van een partizanen veldhospitaal uit WOII, diep verscholen in de Pasica-kloof. Door heerlijke groene valleien rijd je vervolgens naar het hotel, in een klein bergdorpje ten zuiden van Ljubljana.
Dag 4 – Rakitna – Zagreb (HR)
Via smalle weggetjes en gemoedelijk bergland rijden we naar het oosten. We toeren door de vallei van de Sloveense Krka en pauzeren in Nove Mesto. De oude stadskern is gelegen op een heuvel en wordt omringd door de rivier Krka. Even verderop rijden we Kroatië binnen.
Sinds Kroatië in 2013 als tweede land van het voormalige Joegoslavië toetrad tot de EU zijn de grenscontroles verdwenen. Een laatste pauze neem je in de bossen van het Zumberak NP of in het toeristische dorpje Samobor. Van hier is het nog maar een klein stukje naar Zagreb, de hoofdstad van Kroatië en met bijna 1 miljoen inwoners de grootste stad van deze rondreis.
Dag 5 – Zagreb – Verblijf
Zagreb is een samensmelting van twee historische steden: de bisschopsheuvel Kaptol en de burgerlijke heuvel Gradec. Onder het Oostenrijks-Hongaars bewind heeft zich in de 19e eeuw de fraaie benedenstad ontwikkeld. De stad barst van de historie en cultuur maar is evengoed een metropool met moderne winkels en kwaliteitsrestaurants.
Zagreb ligt aan de voet van de kleine bergketen Medvednica met als hoogste punt Sljeme (1033 meter). De bergketen biedt een panoramisch zicht op de stad en op de regio Hrvatsko Zagorje, een fijne toerregio ten noorden van de stad.
Dag 6 - Zagreb - Jajce (BiH)
Via het Natuurpark Lonsjko Polje met traditionele houten huizen langs de Sava rijden we richting de grens. Lonsjko Polje is een van de grootste Europese moerasgebieden, slechts toegankelijk via enkele kleine weggetjes. Talrijke ooievaarsnesten sieren de eeuwen oude houten huizen en op de drooggevallen weilanden grazen de inheemse Posavina paarden. Vlak voor de grens kun je een bezoek brengen aan het museum van WOII concentratiekamp Jasenovac, het beruchtste kamp van de Balkan.
De regio Banja Luka waar we vervolgens doorheen rijden behoort tot de Servische entiteit van de Republiek Bosnië en Herzegovina (BiH). Door de prachtige Vrbas kloof komen we uiteindelijk aan in Jajce, een koninklijk stadje bovenaan de 20 meter hoge Pliva waterval.
Dag 7 - Jajce – Sarajevo
Onderweg passeren we de Makljen bergpas (1123m) met enkele bijzondere monumenten uit het Tito tijdperk, opgedragen aan Joegoslavische partizanen. Langs het Jablanica stuwmeer kom je aan in Konjic, een aardige pauzeplaats. De korte etappe van vandaag geeft ons voldoende tijd voor een bezoek aan de oorlogstunnel van Sarajevo. De tunnel werd in 1993 in een periode van ruim 4 maanden gegraven onder het vliegveld van de stad door en was tijdens het Servische beleg de enige mogelijkheid voor bevoorrading van de stad. Het huis boven de ingang van de tunnel is nu een museum.
Dag 8 - Sarajevo – Verblijf
Nog vers in ons geheugen is Sarajevo het trieste middelpunt van de recente Bosnische Oorlog en iets verder terug in de tijd is hier letterlijk het ‘startschot’ gegeven voor WOI. Maar deze stad heeft vooral een rijke geschiedenis en heeft nog steeds heel veel bezienswaardigheden zoals de Gazi Husrev Begmoskee, de Keizermoskee en de Heilige Hart Kathedraal.
Dag 9 - Sarajevo – Budva (MNE)
Vandaag een echte rij-etappe naar de Adriatische kust van Montenegro. Veel kilometers door dunbevolkt berglandschap. Een van de fraaiste stukken gaat door een mooie vallei dwars door het Sutjeska Nationaal Park, het oudste NP van Bosnië en Herzegovina. De berg Maglic, op de grens met Montenegro, is met 2386m de hoogste berg van BiH.
Eenmaal in Montenegro volgt een prachtige afdaling naar de Baai van Kotor. Kotor (Unesco) is zeker een stop waard, maar wij overnachten in Budva, een toeristische badplaats aan de Adriatische Zee, en de enige badplaats van deze rondreis. 2 Km strand en een historisch vestingstadje voor de kust zorgen voor voldoende vertier.
Dag 10 - Budva – Zabljak/ Durmitor NP
De motor is nog maar amper warm als we ’s ochtends beginnen aan de beklimming van de berg Lovcen. We bezoeken het controversiële mausoleum op één van de toppen, met spectaculaire uitzichten over de Baai van Kotor en de Adriatische kust. Via de periferie van hoofdstad Podgorica rijden wij naar het Ostrog klooster, ongeveer halverwege de etappe. Het in de rotswand gebouwde klooster van de Servisch-orthodoxe Kerk is het belangrijkste pelgrimsoord van de Balkan, voor zowel Orthodoxen, Katholieken als Moslims.
De grande finale volgt aan het einde van de rit als we op 1900m hoogte dwars door het ruige Durmitor Nationaal Park rijden. De weg langs Montenegro’s hoogste berg is deels gravel (wel van goede kwaliteit) maar het landschap is fenomenaal. Een alternatieve verharde route is beschikbaar.
Dag 11 - Zabljak/ Durmitor NP – Verblijf
Zabljak (1450m) is het centrum van het Nationaal Park, omringd door 23 bergtoppen van meer dan 2200 meter. Daarom hier een vrije dag om optimaal te genieten van alle natuurschoon die het Durmitor NP (Unesco) te bieden heeft. Een rondrit door de ruige natuur, raften op de Tara en legio mogelijkheden voor een flinke bergwandeling. Maar ook lekker luieren aan het mooie Zwarte Meer bijvoorbeeld, op loopafstand van het dorp. De kloof of canyon van de Tara behoort na de Grand Canyon tot de diepste canyons ter wereld.
Dag 12 – Zabljak – Kraljevo (SRB)
Over de prachtige Durdevica brug vertrekken we vandaag richting Servië. De grenspassage kan even tijd in beslag nemen. In Servië volgt een mooie gemoedelijke rit door het middelgebergte van Zlatibor. Een echte overbruggingsetappe zonder echte hoogtepunten. We overnachten in het centrum van de middelgrote stad Kraljevo.
Dag 13 - Kraljevo – Pristina (KOS)
Al het fraais zit in de eerste helft van de etappe. Iets ten zuiden van Kraljevo is er tijd voor een korte stop bij de ruïnes van de burcht Maglic, die hoog boven de Ibar uittorent, en wie goede benen heeft kan zich wagen aan de klim naar boven. Even verderop is het Studenica klooster het belangrijkste klooster van Servië, opgericht in de 12e eeuw door Stevan Nemanja, de stichter van de middeleeuwse Servische staat. Hier liggen ook de Servische koningen begraven. Even verderop beklimmen we via een smalle kronkelweg Kopaonik NP, en via een 1800m hoge bergpas dalen we aan de andere kant weer af.
Hoe vlot we de grens met Kosovo kunnen passeren zal mede afhangen van de politieke situatie op dat moment. Het is over het algemeen rustig in het land, maar het is er nog niet stabiel. Een internationale NAVO/KFOR vredesmacht helpt de orde in het land te bewaren, met toestemming van alle partijen. We overnachten in Pristina, een spannende hoofdstad die oude Albanese charme combineert met de perikelen van een land in ontwikkeling.
Dag 14 - Pristina – Ohrid (MK)
We proberen via een kleine grensovergang Macedonië in te komen en passeren de hoogste bergketen van Macedonië in het grensgebied met Kosovo en Albanië. De 2e helft van de etappe is het mooiste gedeelte. We rijden door het Mavrovo Nationaal Park. De weg slingert tussen de hoogste bergen van Macedonië, langs stuwmeren en diepe kloven. In de Radika vallei ligt het fraaie klooster Sv. Jovan Bigorski, gewijd aan St. Johannes de Doper. Na het Dibra stuwmeer volgen we de oevers van de Zwarte Drim tot aan het meer van Ohrid.
Dag 15 – Ohrid – Verblijf
Twee nachten verblijven we in Ohrid, goed voor een echte luie dag aan of op het water van wellicht het bekendste meer van de Balkan. De stad Ohrid, aan de noordoever van het Meer van Ohrid, is een van de oudste nederzettingen in Europa en opgenomen op de Unesco werelderfgoed lijst. Ohrid kent een gezellig centrum en promenade en een leuk haventje. Je vindt er meer dan genoeg restaurants en leuke winkeltjes en een Turkse bazaar. Wanneer je een mooi uitzicht over Ohrid en het meer wilt hebben, moet je zeker de muren van Fort Samuil beklimmen. Vanwege de vele kerken die in Ohrid stonden en staan, ooit 365, wordt het stadje ook wel het Jerusalem van de Balkan genoemd.
Dag 16 - Ohrid – Gjirokastër (AL)
Vandaag een avontuurlijke rij-etappe, de gemiddelde snelheid zal laag zijn en daarom vertrekken we vroeg. Op de oostelijke oever van het meer rijden we eerst zuidwaarts naar de Albanese grens. Het grootste avontuur in Albanië is de infrastructuur. Nieuwe wegen, slechte wegen en half verhard wisselen elkaar af op de meest onverwachte momenten. Er wordt veel aan de wegen gewerkt, maar tegelijkertijd laten herstelwerkzaamheden lang op zich wachten. Verkeersregels schijnen niet te bestaan. Het spannendst maar ook het mooist wordt het in het uiterste zuidoosten, als we door dunbevolkte en onherbergzame valleien en bergland rijden. Eindpunt is het mooie bergdorp Gjirokastër (Unesco), de ‘stad met de duizend trappen’.
Dag 17 – Gjirokastër – Tirana
Via een kleine bergpas maken we de doorsteek naar de Adriatische kust. Vanaf Sarandë volgen we de prachtige kustweg langs, om en over de bergen, langs de ons nog onbekende badplaatsen van de Albanese Riviera. We steken de uitgestrekte en vruchtbare vlakte van Myzeqe over en eind van de middag arriveren we in hoofdstad Tirana. We overnachten in een mooi hotel aan de rand van het centrum.
Dag 18 – Tirana – Durrës, boot – Ancona (IT)
Tirana is een fascinerende stad. Onder het toeziend oog van recente bestuurders is de saaie, grijze stad veranderd in een kleurrijk geheel vol tegenstrijdigheden. Het verkeer is een chaos, het uitgaansleven is ‘hot’. We hebben de hele dag de tijd om de stad te beleven. Aan het Skanderbergplein staan oude en nieuwe moskeeën naast socialistische blokkendozen. Eind van de middag rijden we de korte rit naar havenstad Durrës, waar we ’s avonds inschepen voor de veerboot naar Ancona (It).
Dag 19 - Ancona – Ferrara
’s Ochtends vroeg komen we aan in Ancona. Deels over de oude kustweg, direct achter de stranden langs, rijden we naar San Marino. Het ministaatje is de oudste nog bestaande staat ter wereld. We hebben voldoende tijd om het stadje op de oostelijke hellingen van de Apennijnen te bekijken. Vanaf Monte Titano (Unesco) kun je zo ongeveer het hele land van amper 61 km2 overzien. San Marino is geen lid van de Europese Unie, maar gebruikt wel de euro. We overnachten midden op de Italiaanse Po-vlakte, het belangrijkste rijstproductiegebied van Europa. Het luxe hotel ligt in het historische centrum van de stad Ferrara.
Dag 20 – Ferrara – Arabba
We beginnen met de snelweg om de uitgestrekte Po-vlakte en het oponthoud in de steden te vermijden. Daarna hebben we alle tijd voor een heerlijke rit over o.a. de Passo di Staulanza en Passo di Giau (2236m), de hoogste pas van de Dolomieten, voordat we in ons motorhotel in Arabba aankomen. Arabba is de voornaamste plaats in Livinallongo, een van de dalen van de Dolomieten waar Ladino gesproken wordt.
Dag 21 & 22 – Arabba – Flein - Thuis
Van Arabba is het is zo’n 1050 km terug naar het midden van Nederland. Ook nu is een tussenovernachting, in hetzelfde hotel iets ten noorden van Stuttgart, bij de reissom inbegrepen.
-
Reisdetails
Reiscode:EBACategorie:Europa IndividueelGroepsgrootte:1 - 16Dagen:22Prijs:vanaf 2.995,-
-
Routekaart