Logo Motortrails.nl motorreizen

Finland Moermansk Poolcirkel All Road

Dag 1 - Thuis - Travelmunde, vertrek veerboot
In principe rijden we zelfstandig naar de ferry in noord Duitsland waar we elkaar ontmoeten. Een eventuele ontmoeting ergens bij de grens Nederland/Duitsland om daarna gezamenlijk naar de ferry te rijden hoort ook tot de mogelijkheden. We checken in in de avond bij de terminal van de ferry.

Dag 2 - Veerboot - verblijf
De ferry vertrek vroeg na middernacht, duur ongeveer 29/30 uur. De ferry heeft veel faciliteiten voor entertainment aan boord.

Dag 3 - Aankomst Helsinki - Petajavesi
Vroeg in de morgen komen we aan wal en rijden direct met onze motoren de 1ste etappe. We moeten een stukje door Helsinki om vervolgens af te slaan van de doorgaande weg en met onze allroad reis te beginnen. In het centrum niet ver van onze overnachting is er een geheel van hout gemaakte kerk gebouwd in 1763-1765 dat onder UNERSCO valt. We overnachten net buiten Petajavesi, traditionele houten bed en breakfast dichtbij aan een meer.

Dag 4 - Petajavesi - Metsakartano
Na het ontbijt rijden we verder naar het noord - oosten en zitten inmiddels al in het gebied met veel meren. Wederom rijden we veel onverhard en genieten van de stilte. Onze overnachting is aan het meer Yla-Keyritty wederom in traditionele houten huizen.

Dag 5 - Metsakartano - Suomussalmi
Inmiddels rijden we aan de oostkant van Finland naar het noorden en de Russische grens komt steeds dichtbij. Laatste gedeelte van deze etappe komen we langs een museum en gedenkteken van het slagveld om de stad van Suomussalmi. Op 30 November 1939 stak de 163ste divisie van de Sovjets de grens over om via de stad Suomussalmi de stad Oulu aan de Botnische golf in te nemen en Finland in tweeën te delen. Echter de Finnen lukt om met veel minder manschappen stand te houden en zelfs terug te vechten en wederom de stad te heroveren. Naar schatting zijn er tussen de 13.000-27.000 russen omgekomen en bij de Finnen slechts 350-900 soldaten.
Onze overnachting is in het gelijknamige plaatsje in het centrum met groot binnenzwembad erbij.

Dag 6 - Suomussalmi - Ruka
Na een goed ontbijt rijden we verder richting het noorden. Groot gedeelte van de dag rijden we onverhard dicht aan de Russische grens.
Deze keer hebben we een groot houten villa voor ons zelf met sauna en een geweldig uitzicht.

Dag 7 - Ruka - Moermansk
Vandaag verlaten we Finland en steken de grens over naar Rusland om naar de havenstad Moermansk te rijden.
We overnachten in het centrum dicht bij de haven in een kenmerkende Russisch statige hotel.

Dag 8 - Moermansk - verblijf
Moermansk is niet alleen de noordelijkste stad van Rusland. Óók is deze havenstad de grootste stad van noordpoolgebied, gelegen op het schiereiland Kola. De stad is het centrum voor nucleaire ijsbrekers. De grootste trekpleister van de stad? Dat is sowieso de Lenin, de grootste en eerste nucleaire ijsbrekers ter wereld. In dit immense schip kun je een tour boeken, waarbij je de nucleaire reaktor, de navigatieruimte, de kajuit van de kapitein en de hal van de receptie bezoekt.
Op zo'n 10 minuten rijden van Moermansk ligt het Alyosha monument, dat de moeite waard is om te bezoeken. Dit monument bestaat uit een gigantisch betonnen beeld van een soldaat. Dit 35 meter hoge beeld is ooit opgericht om de soldaten die Moermansk in de Tweede Wereldoorlog verdedigden, te herdenken.
Verder vind je in Moermansk genoeg musea waar je de geschiedenis van de stad kunt induiken!

Dag 9 - Moermansk – Karigasniemi
We rijden weer terug naar Finland en zitten inmiddels in Lapland om vervolgens helemaal tot aan de Noorse grens onze overnachting te hebben. Hier gaan we ons voorbereiden op morgen om naar de Noordkaap te rijden.
De overnachting is een degelijk lokaal hotel.

Dag 10 - Karigasniemi - dagtocht Noordkaap
We staan vroeg op want we hebben een lange rijdag. We steken direct de grens over naar Noorwegen om helemaal naar de Noordkaap te rijden, het noordelijkste Europese plek. Daarna rijden we weer terug naar Lakselv of weer naar onze vorige hotel. Bij definitieve boeking weten we waar we gaan overnachten. Hotels in deze regio zijn  namelijk zeer beperkt, vandaar.

Dag 11 - Lakselv - Muonio
Vandaag hebben we 2 mogelijkheden om naar Muonio te rijden, on road of veel off road. De off road etappe zal wel een lange dag worden. Ter plekke zullen we kijken wat we gaan doen.
We zijn in Lapland en gaan op een rendier farm overnachten.

Dag 12 - Muonio – Rovaniema
We zwaaien de rendieren gedag en rijden verder naar het zuiden, een mooie allroad rit die ons brengt naar de geboorteplaats van Santa Claus.
Overnachting is in het centrum.

Dag 13 - Rovaniema - verblijf
We verblijven een extra dag om ons lichaam rust te geven en natuurlijk om Santa Claus village te bezoeken.

Dag 14 - Rovaniema  - Bredsel
Vandaag maken we de oversteek naar Zweden en zullen in het plaatsje Bredsel overnachten. Direct aan het meer midden in de natuurpark Storforsens reservaat.

Dag 15 - Bredsel – Vilhelmina
De route van vandaag is afwisselend zowel asfalt als veel onverharde weggetjes.
De overnachting is in een traditionele blokhut aan een meer.

Dag 16 - Vilhelmina – Vemdalen
Onze overnachting ligt in een klein dorp direct aan een ski piste.

Dag 17 - Vemdalen – Leksand
De route van vandaag is afwisselend zowel asfalt als veel onverharde weggetjes.
We overnachten in een typisch houten traditioneel hotel met zwembad.

Dag 18 - Leksand – Motala
We overnachten aan het Vattern meer met uitzicht op slot Vadstena.

Dag 19 - Motala – Vittsjo
De route van vandaag is afwisselend zowel asfalt als veel onverharde weggetjes.
De overnachting is in een gemoedelijke houten hotelletje direct aan een meer.

Dag 20 - Vittsjo – Rodby
Eerste gedeelte van vandaag gaat nog lekker onverhard om vervolgens nog voor Molmo de doorgaande weg te nemen en de Deense grens te passeren om naar Rodby te gaan.

Dag 21 - Rodby - Thuis
De laatste etappe gaat naar huis aan. We kunnen individueel de terug reis maken via een ferry die ons brengt naar Noord Duitsland om vervolgens een keuze te maken hoe u naar huis rijdt.

• Reisdetails

Prijs:
    n.n.b.
  • Routekaart

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner